Noorwegen - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van Bea Tourne - WaarBenJij.nu Noorwegen - Reisverslag uit Alta, Noorwegen van Bea Tourne - WaarBenJij.nu

Noorwegen

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

29 Juni 2009 | Noorwegen, Alta

Hallo Allemaal,

We zijn al weer iets meer dan twee weken aan deze kant van de wereld.

Na 10 gezellige dagen in Nederland zitten we nu in het noorden van Noorwegen. We zijn met de SAS via Oslo naar Tromso gevlogen. Tromso ligt al een behoorlijk stukje boven de poolcirkel, dit betekent dat de zon hier 24 uur per dag schijnt. Dit verschijnsel, de middernachtszon, was onze voornaamste reden om een keer deze kant op te komen.

Tromso is een gezellig klein stadje. We hadden een prima hotelletje, op 5 minuten lopen van het centrum. Zoals bijna alle plaatsen in Noorwegen ligt Tromso aan een fjord. 1 van de bezienswaardigheden is een driehoekige kathedraal; verder gaat er een indrukwekkende brug over het fjord en er is een kabelbaan naar een uitzichtspunt.

Op onze eerste dag hebben we deze kabelbaan naar boven genomen en we hebben heerlijk zitten genieten van het prachtige uitzicht over de fjorden, de besneewde bergtoppen en het eiland waar het plaatsje Tromso op ligt. Verder hebben we de kathedraal bezocht en een klein wandelingetje gemaakt.

Verder zijn we in Tromso naar het museum “Polaria” geweest. Dit museum gaat over de Noordpool en ze vertonen een prachtige film over de eilandengroep Spitsbergen. Na dit bezoek hebben we genoten van het mensen kijken op een terras in het centrum van het stadje.

Na de twee dagen Tromso zijn we op pad gegaan met een auto. Ons doel is de Noordkaap en we hebben totaal 10 dagen de tijd om een mooi rondje hier in het hoge noorden van Noorwegen te rijden.

Tot nu toe hebben we redelijk tot goed weer. In ieder geval is het droog, hebben we al redelijk wat zon gehad, maar het is misschien iets frisser dan dat we ( ik in ieder geval ) gedacht hadden. De echte middernachtszon hebben we ook nog niet gezien maar daar gaat vanavond verandering in komen, want het is nu bijna 21.00 uur en er is geen wolkje aan de lucht en daarom zullen we zo, om 23.00 uur naar een uitzichtspunt gaan lopen om de zon op zijn laagste punt te zien en om de zon dan ook direkt weer omhoog te zien gaan.

Morgen rijden we naar de Noordkaap. Mocht er volgende week nog een keer de gelegenheid zijn om een verhaaltje te schrijven dan doe ik dit uiteraard weer. Op de foto's moeten jullie even wachten want die komen als we weer in NL of NZ terug zijn.

Tot zover uit een zeer zoning maar fris Noorwegen,

Jean-Paul en Bea

• 29 Juni 2009 - 19:11

Sandra M.:

Hallo Bea en JP, al weer een heel avontuur!

• 29 Juni 2009 - 19:12

Winifred:

Jullie hebben weer een leuke bestemming uitgezocht om te bezoeken. Scandinavie staat ook bij ons op het verlanglijstje, alleen hebben wij zomers nooit vakantie en in het voor-en jaar is het een beetje koud. Heel veel plezier nog !

• 29 Juni 2009 - 19:12

Sandra M.:

heel veel plezier nog, en tot weer in NL.

• 29 Juni 2009 - 20:02

Dick En Judith.:

Wat leuk om jullie weer te volgen, geniet van het uitzicht van de zon vanavond en jullie vakantie in het mooie Noorwegen.
    Dit zal wel lukken!
    Groetjes uit een warm Nederland.

• 29 Juni 2009 - 20:34

Robin En Anne-Marie :

He hallo,

Wat leuk jullie blijven maar reizen .... gaaf hoor.
    Wij hebben hier in Tauranga de koudste winter ooit. Mag van mij wel weer over zijn.
    Volgende is het vakantie en gaan we skieen op Mount Ruapehu. Daar zal het vast niet warmer zijn.
    Geniet enorm van de rest van de reis en ik spreek je wel weer als je "down under" bent!
    Cheers,

Ann, Robin en kids

• 29 Juni 2009 - 21:18

Tine:

Wat een mooie omgeving weer Voor ons nog even wachten tot de camper er is Maar klinkt wel als iets om te onthouden groetjes

• 30 Juni 2009 - 05:45

Sandra O Te Z:

Hoi Bea en JP,
    Zijn jullie in NZ maken jullie al mooie reizen. Zijn jullie in Europa maken jullie weer mooie reizen. Nou gaaf hoor. Kijk weer uit naar de foto's. Heel veel plezier daar. Aangezien ik over 1,5 week op vakantie ga, denk ik niet dat we elkaar nog zullen zien. Jammer, maar volgende keer beter.
    Dikke kussen van mij.

• 30 Juni 2009 - 06:32

Hans & Co:

Hi Ben & JP,

We zijn weer helemaal op de hoogten en waarschijnlijk zijn jullie nu al in het bezit van het Poolcirkel certificate. Blijf genieten ... Hans

• 30 Juni 2009 - 06:34

Jo S Te K:

Hoi Bea en JP,
    Het klinkt allemaal nu al fantastisch, ben benieuwd naar jullie bevindingen aan de Noordkaap en natuurlijk weer de mooie foto's.
    PS: ik vond het weer errug gezellig bij je ouders en om je "live" te zien.
    Groetjes,
    Jo

• 01 Juli 2009 - 17:54

Engeline:

Hoi Bea en JP,
    Leuk dat jullie nu ook Europa gaan verkennen. En ook nog eens prachtig weer in Noorwegen hebben. Geniet maar van de mooie avonden/nachten in het land van de midzomernacht. Veel plezier en ik kijk uit naar de foto's . Groetjes

• 16 Juli 2009 - 15:34

Yannick:

dit is een leuke site om te lezen en fotos te kijken groetjes