10 jaar Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu 10 jaar Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu

10 jaar Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Bea

08 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Blenheim

10 jaar in Nieuw Zeeland

Vorige week op 28 februari was het 10 jaar geleden dat we naar Nieuw Zeeland verhuisd zijn. Wat is deze tijd snel gegaan en wat is er veel gebeurd. Jullie hebben natuurlijk al onze avonturen via deze website gevolgd, maar misschien toch leuk om nog wat herinneringen op te halen.

We begonnen dit avontuur in Wellington. Hier hebben we ongeveer 7.5 jaar gewoond. Eerst midden in de stad en daarna in éen van de stadswijken, Newtown. Met veel plezier hebben we in Wellington gewoond. De Waterfront blijft een prima plek om te verblijven en het uitzicht van Mt Vic en Mt Kau Kau is altijd mooi. Nu wonen we al weer bijna 2.5 jaar in Blenheim. Een heerlijk rustig dorpje met een super klimaat en dichtbij de prachtige natuur van het zuid Eiland.

Qua werk hadden we in Wellington alletwee 3 werkgevers. Ik heb met heel veel plezier 5 jaar bij Air NZ gewerkt. Jean-Paul werkt hier in Blenheim nog steeds bij de derde werkgever uit Wellington, maar hij werkt van thuis en dat is ideaal. Ik ben ondertussen in Blenheim toe aan werkgever 4 en dat is dan ook het laatste nieuws. Ik heb weer een baan en wel op de administratie van het ziekenhuis hier in Blenheim. Ik werk hier nu 3 weken en tot nu toe bevalt het goed.

We hebben Nieuw Zeeland van Noord naar Zuid verkend, van Cape Reinga tot Bluff.
Nieuw Zeeland heeft zoveel mooie plekken. Het is moeilijk om de mooiste uit te zoeken, maar Cape kidnappers en het Abel Tasman National Park scoren wel hoog.
Maar we vinden het ook zalig om dichtbij huis naar Rabbit Island te gaan. Dit is maar twee uurtjes rijden. Hier hebben we ons jubileum gevierd vorige week.

Maar als ik dan echt moet kiezen, dan is Picton toch wel mijn favoriete stek op dit moment. Picton ligt op nog geen half uur rijden van ons huis. Het is een dorpje met 1 winkelstraat vol souvenierswinkels en cafés. Het heeft een gezellige waterfront met prachtig uitzicht op de Sounds en er is altijd volop bedrijvigheid. Mijn favoriete bezigheid op de zondag: Take-a-away koffie, op een bankje zitten en mensen kijken.

We hebben in de 10 jaar al heel wat vrienden op visite gehad en het was super dat mijn ouders ook op visite geweest zijn. Verder hebben we twee koningsparen mogen ontmoeten en natuurlijk en gelukkig ook veel nieuwe vrienden en interesante mensen hier ontmoet.

Onze “koffiemomentjes” zijn ook toch telkens weer een hoogtepunt. Of het nu thuis op ons terras is of ergens in een café, het hoort zeker bij ons leventje in Nieuw Zeeland en het is dan ook niet zo gek dat ik een barista cursus heb gedaan.

Ook zijn er de vele wandelingen die we hebben gedaan. Natuurlijk was het hoogtepunt hier voor mij de Milford Track. Maar de wandelingen hier in Blenheim door de Wither hills of alle wandelingen in Wellington waren ook altijd genieten.

Nederland zijn we uiteraard niet vergeten. In de afgelopen 10 jaar zijn we 13x teruggeweest ( Jean-Paul zelfs 14 x ). Ik blijf zeker wel een oranje supporter, maar ik moet zeggen dat ik Rugby nu toch wel een leukere sport vind als voetbal. De All Blacks zijn in ieder geval al een keer wereldkampioen geworden.

Een bijkomend pluspunt van Nieuw Zeeland is het lekkere klimaat. Kerst in de zomer blijft vreemd, maar de eerste zomer hier in Blenheim in 2012/2013 staat ons nog goed bij. We verhuisden op 1 oktober en op 1 april hadden we de eerste regenbui. Ook de winters zijn heerlijk mild en kunnen we vaak genieten op een of ons terras.

Het leven is niet altijd rozengeur en manenschijn, maar vervelende dingen blijven gelukkig meestal toch niet zo lang in de herinnering dus laten we maar zeggen dat we die vergeten zijn. We gaan voorlopig nog even lekker door met genieten hier en ik zal jullie zo nu en dan wel weer een update sturen. Het was nu al weer heel lang geleden.

Tot een volgend verhaal,

Groetjes, ook van Jean-Paul

Bea

• 09 Maart 2015 - 00:48

Annemarie Zylstra:

Het gaat inderdaad ontzettend snel 10 jaar. Ik ben blij dat jullie zo genieten van dit waanzinnige land. Wij genieten ook nog elke dag en denken vaak "dat wij hier mogen wonen" Jullie zijn nog vaak terug geweest naar Nederland dus kunnen ook nog een goede vergelijking maken. Ik ben in die 11 jaar dat we hier wonen nog niet 1x terug geweest en heel eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken, maar het gaat gebeuren. 2 meiden die willen weten waar ze gewoond hebben toen ze heel klein waren. Ik zal er dus toch aan moeten gaan geloven. Er gaat hier overigens heel veel veranderen, maar ik zal je snel schrijven als we wat meer weten, Heel veel groeten ook aan JP van ons.

• 09 Maart 2015 - 12:51

Sigrid:

Jeetje wat gaat de tijd snel!!!
    Ik ben inmiddels gesopt bij KLM en we zijn terug verhuisd naar Delft waar ik een B&Btje begonnen ben. Afgelopen weekend de eerste gasten mogen ontvangen. Was heel leuk, ik hoop dan ook dat er nog velen zullen volgen

• 09 Maart 2015 - 16:04

Heleen:

Ha Bea en Jean-Paul,
    Wat een gezellig verhaal, 10 jaar NZ in een notendop! Ik ga zo nog de foto's bekijken. Gelukkig maar dat jullie het daar zo fijn hebben nog steeds en leuk Bea dat je weer een baan gevonden hebt. Wat gaat dat daar toch makkelijk, heel wat anders dan in Nederland! Op 20 maart is hier een eclips hoor (niet volledig overigens), maar daar komen jullie zeker niet voor terug haha. Schijnt dat die in IJsland het beste te zien is, maar jullie hebben vast nog een betere plek ontdekt. Hier alles OK verder. Het wordt zachtjesaan lente, dus ook wel weer lekker. Over een paar weken doe ik een paar dagen Zeeland, dus dan ga ik ook weer even langs tante.
    Groetjes en tot de volgende.

• 09 Maart 2015 - 22:23

Engeline:

Hallo Bea en JP,

Goh wat een leuke sa

• 11 Maart 2015 - 11:59

Viola:

Hi Bea en JP,

Leuk om terug te kijken en dan te mogen concluderen dat jullie zoveel moois en goeds is overkomen.

De foto's met je ouders, de verschillende trips en tips.
    Trouwens, heb jij dat kopje koffie zo schitterend bewerkt?!

Nog gefeliciteerd met je nieuwe baan!

• 12 Maart 2015 - 16:42

Engeline:

Hoi Bea en Jean-Paul,

Had problemen met de PC , maar dat zag je dus , Gelukkig alles weer oke.
    Wat een tijd he , wat gaat het snel .
    Je hebt er een leuke korte samenvatting van gemaakt.
    En ja , Bonaire is jammer genoeg alweer voorbij , was heerlijk .
    Leuk dat je nu een andere baan hebt , je rolt echt van de ene baan in de andere.
    Voor wat betreft Picton , je hebt gelijk hoor is een leuke gezellig stadje , heerlijk om daar aan de haven op een bankje te zitten en gewoon kijken.
    Vond dat zelf ook heel aangenaam . Nou geniet maar van jullie heerlijke omgeving.
    Hier begint het langzaam aan ook al lente te worden , lekker weertje weer.
    Blijf de mooie momenten inderdaad koesteren , en genieten van het leven.
    Tot horens ,

Groetjes Engeline

• 13 Maart 2015 - 10:54

Hedwig:

Hi jongens,

Het is hierboven al eerder gezegd, zie ik, maar het is inderdaad fijn dat je daar in NZ toch redelijk snel aan een andere baan kunt komen. Dat gaat hier in NL wel een tikje anders. Leuk om het verhaal in verkorte versie nog eens te lezen. Zo'n koffietje in Picton lijkt me ook wel wat :) Maar eerst gaan we naar de andere kant van de aardbol dit jaar. Wij zijn hier blij dat we af en toe de zon weer zien en dat we zelfs al eens in de tuin zitten (beschut, maar dan wel lekker). Ook prima wandelweer hier in NL.
    Alleen maar rozengeur en maneschijn is voor de meesten niet weggelegd, Bea. Maar steeds weer blijkt dat een mens flexibel is en vervelende dingen tóch kan verwerken. Gelukkig maar.
    Geniet van de grote en kleine dingen. Doen wij hier ook. We hebben nog wat nazeurende last van allerlei verkoudheden in diverse vormen, maar hopelijk verdwijnt dat de komende tijd.
    Zondag zijn wij 'met z'n allen' (klein clubje zoals je weet) bij ma in Etten, vanwege haar 88e verjaardag vorige week.
    Veel plezier en geniet van het komende weekend.
    Groetjes

• 16 Maart 2015 - 10:00

Jo S Te K:

Grappig om jullie 10-jarig jubileum in een notedop terug te lezen. Wat een heerlijk leven hebben jullie toch (ondanks ook wel eens de minder leuke dingen).
    Wij zijn net terug van een paar dagen skien in Oostenrijk. Heerlijk was het weer. Nu in Nederland paar dagen mooi weer. Ze verwachten zelfs 14 graden vandaag. Yessss de lente/zomer is weer in aantocht.
    Groetjes en succes met je nieuwe baan,
    Jolanda

• 24 Maart 2015 - 10:19

Peter Opstal:

Hoi,
    Tante het jubileum verhaal laten lezen, zij vond het erg leuk.
    Was trots op jullie omdat jullie leuke banen hebben, ook omdat jullie het naar de zin hebben in New Zealand.
    Hartelijke groeten van
    Andrea