Chili en Argentinie - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Bea Tourne - WaarBenJij.nu Chili en Argentinie - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Bea Tourne - WaarBenJij.nu

Chili en Argentinie

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

17 Augustus 2019 | Chili, Santiago de Chile

Hallo Allemaal,

Het is al weer een hele poos geleden dat we jullie op de hoogte hebben gebracht van onze avonturen. En ik zie nu tot mijn schrik dat het wel heel erg lang geleden is en dat ik jullie niet op de hoogte heb gehouden van ons "huis perikelen"
Goed dat zal ik dus heel binnenkort doen, maar nu eerst maar even over onze trip naar Chili en Argentinie. Er was weer een totale zonsverduistering en dat is voor ons natuurlijk een mooie gelegenheid om weer een reisje te gaan maken.

We hadden een drieweekse reis gepland. We zijn op reis gegaan met een vriend uit Australie, waarmee we al heel wat andere zonsverduisteringen hebben gezien. De planning was een paar dagen naar Santiago de Chile, een week naar de Atacama Desert ( noord Chili) , terug naar Santiago voor een dag en vervolgens naar Mendoza ( Argentinie ) om daar naar de San Juan Provincie te gaan voor de zonsverduistering.

Vliegen van Nieuw Zeeland naar Chili is ongeveer 12 uur, ook nog best wel lang. Ook was het een "winter vakantie" dus dat was wel een beetje aanpassen. Winter in Zuid Amerika, tenminste waar wij waren, betekent over het algemeen mooie dagen met temperaturen tot 20 graden, maar zodra de zon onder is, duikelt de temperatuur tot op het vriespunt. In Santiago steeg het kwik overdag niet verder dan 12 graden, dus dik ingepakt hebben wij twee dagen deze stad verkend. Het is een drukke stad, zeker qua verkeer. Een "must do" is de funicular ( lift ) naar de top van de San Christobal Hill. Het duurde even voor we met de lift mee konden, maar het uitzicht was dat zeker waard. Een mooi vergezicht over de stad met het Andes gebergte in de achtergrond. Op de tweede dag in Santiago hadden we echt wel onze wandelschoenen nodig. We begonnen in de zeer kleurrijke wijk " Bella Vista". Vervolgens naar de ook zeer kleurrijke markten en daarna door het stadscentrum. Mijn "fitbit" had meer dan 25.000 stappen geteld aan het einde van de dag. Een mooie, maar toch wel koude dag.

Vervolgens zijn we dus naar de Atacama Desert gevlogen. Een "woestijn" in de hoogvlakte van de Andes. Geen zand woestijn, maar daar er bijna geen regen valt, is het wel een droge vlakte, met een zeer divers landschap. Zo is er een grote zoutvlakte, met hierin enkele lagunen. Zelfs een lagune met flamingo's en de mooiste foto hebben we misschien wel gemaakt toen er twee over kwamen vliegen die spiegelden in een meer. Echt super mooi. Verder is er een gedeelte dat "Valle de la Luna " heet, oftewel Maanvallei en ik denk dat de fotos wel uitwijzen waarom. Dit was ook super mooi. Verder wordt deze hoogvlakte omgeven door vulkanen met besneeuwde toppen. Dat levert altijd mooie plaatjes op. En dan waren er ook nog 90 geisers. Ook veel dieren, uiteraard de flamingoes, maar ook lama's ( en de kleinere soort vacuna's), we hebben een vos gezien, wilde ezels en heel veel vogelsoorten.

Het dorpje San Pedro de Atacam was ook heel gezellig. Misschien zeggen mensen dat het te toeristisch is, maar ik vond het reuze mee vallen. Geen appartementen complexen, wel veel kleine hotels en herbergen, maar het was helemaal in oude stijl en ja, men probeerde er tours te verkopen, maar 1x " no gracias" en je werd weer met rust gelaten. Ons huisje was prima en had een gezellige patio.

Na een week in de Atacama Woestijn vlogen we dus weer terug naar Santiago. Het plan was om andere "eclipse" vrienden te ontmoeten, maar zij hadden hun plannen omgegooid. Daar we vonden dat we Santiago wel gezien hadden, hebben we een dagtocht naar Valparioso gemaakt. Vaparioso ligt aan de kust, dus het was leuk om naar al de droogte de zee te zien. Dit stadje ligt op 1.5 uur rijden van Santiago. Op de terugtocht was het echter bijna 3 uur, filevorming en vertraging in Santiago.

Een "bumpy" vlucht over de Andes bracht ons naar de Argentijnse kant. Toch weer heel anders dan in Santiago en goed voor ons budget, Argentinie is spot goedkoop. Tenminste waar wij waren. We arriveerden in Mendoza en na een nacht hier te zijn geweest, zijn we gaan rijden naar de San Juan Provincie. Een tocht van ongeveer 400 km bracht ons naar Las Floras, een dorpje in de "foot hills' van de Andes. Wij hadden hier een cabanna gehuurd, oftewel een vakantie huisje. Absoluut geen Centre Parks, vijf kleine huisjes op een parkje, met uitzicht op de Andes.
Wij waren hier puur voor de zonsverduistering en met ons nog wat andere eclipse jagers, maar verder was het rustig. Er was niet veel te doen, maar we hebben ons toch wel vermaakt. De grote vraag was natuurlijk zouden er wel of geen wolken zijn op eclipse dag. En wat zou de beste plek zijn om de eclipse te kunnen zien. Voor ons plek de beste plek op 15 minuten open vanaf onze accommodatie, op een heuvel met vrij zicht naar de Andes, alwaar de totale zonsverduistering boven zal zijn. En op de dag van de zonsverduistering, geen wolkje aan de lucht, wat wil je nog meer, Het was dus “totaal” geslaagd.

Uiteindelijk zijn we ook nog een dagje in Mendoza geweest. Best wel een leuke stad.

Ik zal snel een update plaatsen over ons huidige leven in Wellington. Heel anders dan in Blenheim.
En eind September zijn we in Nederland. Slechts voor 14 dagen. Mocht je ons even willen zien, altijd leuk, maar wij hebben geen tijd om Nederland door te racen, maar iedereen is welkom in Soest. Laat maar weten.

Groetjes, ook van Jean-Paul,

Bea

• 17 Augustus 2019 - 04:38

Sandra:

Ha Bea en JP,
    Leuk om je verslag te lezen, mooie reis met veel bijzondere plekken en een geslaagde zonsverduistering! Missie geslaagd. Leuk om jullie in september in Soest te gaan zien, groet Sandra Mulder

• 17 Augustus 2019 - 06:09

Heleen:

Hoi Bea en Jean-Paul,

Mooi verslag, leuk om te lezen weer en prachtige foto's ook! Inderdaad gelukkig niet 'voor niks' gegaan. Dat jullie niet op Center Parks zaten, lijkt me niet echt een gemis in dit geval, rustiek heeft ook zo zijn charmes. Onze (van Hed en mij) middelbare school in Breda heette Mencia de Mendoza. Zijn er nog stukjes van de wereld die jullie nog niet gezien hebben eigenlijk? :-)

Groetjes,
    Heleen

• 17 Augustus 2019 - 07:46

Tineke:

Ha Bea en Jean Paul, genoten weer van jullie verslag en foto!s. Was natuurlijk wel enigszins op de hoogte via Tiny! Zie jullie in september en wanneer is de volgende zonsverduistering? Hartelijke groet Tineke

• 18 Augustus 2019 - 07:53

Ellen:

Hoi Bea en JP,

Dank jullie wel voor de update, mooie verhalen en dito foto’s. Ik hoop jullie te zien eind september. Heb ik vakantie t/m 30 sep, dus moet lukken hoor.

Veel liefs, Elx

• 18 Augustus 2019 - 07:53

Ellen:

Veel liefs, Elx

• 18 Augustus 2019 - 16:47

Engeline:

Hallo Bea en JP , Goh toen ik hoorde over de zonsverduistering in Chili/Argentinië dacht ik al . Daar gaan zij heen . Mijn vrienden vroegen ook al of jullie daar waren.
    Mooi weer , ziet er goed uit , denk dat het weer een prachtige reis is geweest. Geniet er maar met volle teugen van . Groetjes Engeline

• 19 Augustus 2019 - 07:05

Sandra Koens:

Hoi Bea en JP,
    Wat een mooie reis weer! Leuk om jullie zo te volgen. Was inderdaad al weer een hele tijd geleden. En wat een mooie foto's. Geweldig.
    Leuk dat jullie in september in Nederland zijn. Ik ga kijken of ik jullie kant op kan komen.
    Groetjes Sandra

• 19 Augustus 2019 - 14:17

Hedwig:

Hi there,

Dat was weer een mooi verhaal. Leuke huisjes hadden jullie ook.
    Groetjes en tot oktober.

Hedwig

• 22 Augustus 2019 - 13:07

JoSik:

Leuk weer jullie verhaal en foto's. Hoop jullie in September te zien.
    groetjes,
    Ro&Jo

• 01 September 2019 - 17:08

Hans:

Jambo Bea en Jean Paul,

Wat een feest van herkenning !!! Fijn om te lezen dat het 'totaal' een suc6 was. En die koffie was ook niet verkeerd voor Jean Paul gok ik zo (al liefhebber van Starbucks). Kijken weer uit naar het vervolg en warme groet uit Pijnacker ... Hans & Monique