Een weekendje naar het Noorden - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu Een weekendje naar het Noorden - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu

Een weekendje naar het Noorden

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

12 Juni 2005 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hallo Allemaal,

Zoals de vorige keer beloofd, een verslag van ons weekendje naar het noorden.

Op donderdagavond, direct na het werk, vlogen we naar Auckland. Dit is een vluchtje van ongeveer een uur. Met een huurauto naar Christine en Ben, ook "new kiwi's uit NL, die in dezelfde periode als wij hier zijn komen wonen. Hier hebben we geslapen. Zij wonen in een voorstadje van Auckland. Van de stad zelf hebben we eigenlijk niets gezien.

Op vrijdag hebben we de westerlijke route naar Kaitaia gereden. Omdat het hier toch de omgekeerde wereld is, is het noorden het warmste gedeelte van NZ. Hier is dus de meeste tuinbouw en fruitteelt. Het landschap is hierdoor zeer afwisseld. Verder is het erg heuvelachtig en groen, met uiteraard de schapen. Druk, nee ook hier niet, als je Auckland achter je hebt gelaten, is het Noorden weer net zo leeg als de rest van het land.

Kaitaia is een stadje waar 7000 mensen wonen. Er is een grote houtverwerkingsfabriek die het stadje draaiend houdt en dan uiteraard toerisme want Kaitaia scoort altijd het hoogst qua temperatuur op het weerbericht. Dit samen met de prachtige natuur zorgt er voor dat er behoorlijk wat toeristen komen. Zeker in het hoog seizoen, maar nu viel de drukte wel mee.

Op zaterdag hebben we een excursie naar Cape Reinga gemaakt. Op www.sandsafaris.co.nz
kan je zien wat wij die hele dag beleefd hebben. Zeer de moeite waard. Zeker de tocht over de 90 miles beach, een snelweg over het strand, was spectaculair. We bezochten ook een "gumdiggers" park. Op www.gumdiggerspark.co.nz kan je kijken wat dit inhield. Erg interesant omdat deze mensen zo veel hebben bijgedragen tot de ontwikkeling van dit gebied.

Op zondag zijn we via de oosterlijke route terug gereden naar Hamilton. Ook weer een zeer mooie route, misschien zelf wel mooier dan de westkant omdat je vaak langs de kust rijd. We maakten een stop in Paihia, een dorpje in de Bay of Islands. Echt een aanrader. De volgende keer dat we naar het noorden gaan zal dit onze uitvalsbasis worden. Als trouwe lezers van deze site zullen jullie weten dat we in Hamilton weer bij Annemarie en Spark zijn langs gegaan.

Op maandag, Queens Birthday, zijn we teruggereden naar Wellington. We troffen het weer geweldig qua weer, dus in Taupo genoten van een lekkere koffie in het zonnetje. Ook aan Lake Taupo zelf nog een "nikspick" stop gemaakt, maar in de zon, met een prachig uitzicht.

Op de "desert Road" sloeg het weer om, maar gelukkig bleef de weg nog open, want in de winter is deze verbinding tussen het noorden en het zuiden van het Noord-eiland toch best vaak dicht.

Rond 19.00 arriveerden we in Wellington. We zijn lekker gaan eten in 1 van de vele restaurantje in de stad. In Wellington zijn er per inwoner meer horeca gelegenheden dan in New York, dat zegt toch wel iets.

Ik zal de volgende keer weer een stukje schrijven over het dagelijkse leven van ons in deze gezellige stad. Nu ga ik even wat fotos uitzoeken en bij dit verhaaltje zetten. Zodat het nog duidelijker wordt dat het hier toch wel echt genieten is.

tot de volgende keer,

Groetjes uiteraard ook van Jean-Paul,
Bea

• 12 Juni 2005 - 21:40

Engeline:

Hallo globetrotters, Het is wel reizen wat de klik tikt, wel heerlijk toch zo,n winter,lijkt wel een beetje op onze zomer nu.Leuke foto's weer.doeeii

• 13 Juni 2005 - 04:38

Peter:

Ja... hoe meer ik hier lees en foto's zie, hoe meer ik verlang naar Oktober wanneer we zelf jullie richting uit komen!

• 13 Juni 2005 - 19:08

Patrick:

Bea,dat ziet er weer mooi uit,wat een ruimte en rust.Wij net terug van weekendje Barcelona, dagen mooi weer 1 dag regen.En voor t eerst blijven staan met IPB-en.
    Met Iberis wel plaats.
    Tot snel
    Groet Patrick

• 15 Juni 2005 - 17:49

Wilma Masters:

He Bea en JP, ja dat scheuren over het strand dat lijkt me ook "vet cool". Moet je doen in Zantvoort dan krijg je gelijk het hel politiekorps achter je aan. Denk dat jullie af en toe dronken worden van het gevoel van vrijheid en ruimte. Die foto achter je buro Bea heel professioneel. Net het PVD. Leuk om weer te lezen.
    Groetjes en liefs Wilma

• 15 Juni 2005 - 20:34

Wimba:

Uit jullie verhalen krijg ik de indruk, dat jullie reuze enthousiast zijn over je nieuwe vaderland.
    Dat kan ik mij voorstellen; houwen zo!!