Kapiti Coast en Kapiti Island - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu Kapiti Coast en Kapiti Island - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu

Kapiti Coast en Kapiti Island

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

28 November 2005 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hallo Allemaal,

We hadden weer een weekendje uit gepland. Anders dan anders want we gingen met de trein. Op zaterdagmiddag om 12.30 vertrokken we met de trein naar Paraparaumu (gewoon uitspreken zoals het er staat). Het plan was om eerder weg te gaan, maar dit keer liet het weer ons een beetje in de steek, maar gelukkig niet voor lang.

Een treintochtje hier in NZ is op zich al grappig. Voor het vertrek moest er een duif de coupe uitgejaagd worden en waar kan je nu nog aan de conducteur vragen of ze een pakketje voor je mee wil nemen naar het eindstation. Hier in NZ kan dit nog en gebeurt het dus dan ook. Maar goed dit even als extra info.

Wij namen dus de trein, een leuk tochtje van 55 minuten, door veel tunnels, door wat kleine plaatsjes en een groot gedeelte langs de kust. Een mooie tocht naar de "hoofdstad" van de Kapiti Coast, Paraparaumu. De Kapiti coast ligt op 50 kilometer van Wellington en is volgens de Lonely Planet "the summer playground of Wellington". Het weer is er altijd net iets beter als in de stad zelf en de kust heeft prachtige brede stranden. Prima vertoeven dus in de zomer. Maar ook nu, want ondanks dat we met slecht weer weg gingen was het in Paraparaumu toch een stuk beter. Geen strandweer, maar we hebben heerlijk een strandwandeling gemaakt.

We verbleven in een Hostel aan het strand. Beetje vervallen maar met veel sfeer. www.seasideyha.co.nz ( en het staat als sinds 9 jaar te koop voor $995.000 )S'avonds aten we bij een ex collega van mij, die in Paraparaumu woont.

Het hoofddoel van onze trip was een dagtocht naar Kapiti Island. Dit is een natuurreservaat tegenover de Kapiti Coast. Per dag worden er maar 50 mensen toegelaten en je komt er met een bootje vanuit Paraparaumu. Het was nog even spannend of het weer de overtocht toe zou laten, maar toen we zondags wakker werden scheen de zon, de zuidenwind was frisjes maar geen belemmering voor weer een mooie dag.

Je stapt op de parkeerplaats op de boot, die vervolgens met een tractor de zee in wordt gereden. Dan wordt de boot los gekoppeld en vaar je in 15 minuten naar de overkant.
Op het eiland krijg je eerst een lezing van een half uur en dan kan je het eiland gaan verkennen. Op www.kapititours.co.nz kan je wat meer lezen over het eiland. Men heeft geprobeerd om de natuur op die eiland terug te brengen naar de oorspronkelijke staat. En daar mee wordt bedoeld de flora en fauna van voor de invoer van possums, ratten en muizen. Want deze dieren zorgen ervoor dat de oorspronkelijke Nieuw Zeelandse dieren op het vaste land uit sterven. Ze eten bijvoorbeeld de Kiwi eieren en hierdoor zijn er weinig Kiwi's meer. Behalve dan op Kapiti Island, want hier zijn weer veel Kiwi's en andere inheemse vogels. Kiwi's zie je overdag niet, want die leven s'nacht, maar er waren genoeg andere vogels, die we vooral hoorden, maar gelukkig ook volop zagen. Zoals Weka's, Tui's en Robins. Vooral de Weka's zijn toch wel grappig. Vleugelloze, territoriale vogels die absoluut niet schuw zijn.

We maakten een wandeling naar de top van Kapiti Island. 521 meter omhoog, een pittig klimmetje maar zeker de moeite waard. Een prachtig uitzicht over de Kapiti Coast, de westkust van Wellington en in de verte het Zuid Eiland en de Taranaki Streek. Helaas was het niet zo helder dat we Mt Taranaki konden zien.

Om 15.00 uur werden we weer opgehaald. Het was een "bumby" tochtje, maar zonder veel problemen kwamen we weer op het vaste land.
Het was een uitje georganisseerd door de personeelsvereniging van HP, dus we konden met een collega van mij mee terugrijden.

Het was weer een zeer geslaagd uitje. Weer een gedeelte van dit prachtige land verkend.

Voor de komende weken staan er verder geen uitjes gepland, want zoals jullie waarschijnlijk wel weten komen Jean-Paul en ik over 3 weken naar Nederland. Voor de mensen op SPL: We landen op 19 december rond 09.30 met de BA vanuit LHR en vertrekken op 7 januari weer met de KL837 naar Singapore.
Uiteraard verwacht ik wel een welkomscomite bij de gate. JP en ik hebben een druk schema voor de drie weken die we in NL zijn. We proberen zoveel mogelijk familieleden, vrienden en bekenden te ontmoeten. Ik hoop veel van de trouwe website fans te ontmoeten. Hopelijk lukt dit ook. In ieder geval zal ik ook van onze NL trip een verslagje maken. Dat wordt dan waarschijnlijk het volgende verhaal, maar je weet maar nooit, misschien krijgen jullie toch nog spontaan een melding van weer een update uit Wellington.

Tot de volgende keer,
heel veel groeten van een nu wel zeer winderig Wellington, uiteraard ook van Jean-Paul,
Bea

• 28 November 2005 - 08:52

Patrick:

Hoi Bea,
    Had me zeker vermaakt op die excursie, gaaf zon Weka!Hier 20cm sneeuw gevallen in Twente,was er gisteren bij mn ouders.Misschien
    zien we jullie nog!
    Groet Patrick

• 28 November 2005 - 09:34

Jolanda Sikkema-Vredenburg:

Gaaf hoor al die leuke trips van jullie. Weet niet of het me gaat lukken jullie op te wachten op Schiphol, omdat ik vanaf donderdag definitief in Amstelveen zit, maar kom zeker naar je meiden avond op 5 januari. Hoor wel waar ik me kan melden.
    Groetjes,
    Jolanda

• 28 November 2005 - 12:59

Engeline:

Heerlijk zo die beschrjving van de natuur en van jullie tochten,Wij hier mij kou kleumen.

• 29 November 2005 - 07:01

Sandra O Te Z:

Zo dan, dat was me weer een prachtig tripje hoor. En weer hartstikke leuk geschreven. Uiteraard zijn de foto's ook weer mooi om te bekijken. Ik geniet elke keer als er een nieuw stukje door jou wordt geschreven.
    Wij zien elkaar in ieder geval 22 december! Heb er hartstikke veel zin in. Even lekker bijkletsen. Als ik jullie niet meer hoor of spreek, dan wens ik jullie een hele fijne reis toe. Tot dan!

• 08 December 2005 - 05:25

Wimba:

Geweldig, Bea, dat je zo trouw ons van jullie avonturen op de hoogte houdt.
    19 december staat in onze agenda!!
    Lenie & Wim

• 13 December 2005 - 18:51

Gerrie Roos:

Hoi Bea,

Prachtige foto's weer, wat een natuur. Russell heeft trouwens ook vrienden wonen in Wellington! Een hele goede reis, helaas ben ik de 19e vrij en zal jullie dus niet zien. Heel veel plezier hier in het koude donkere natte nederland
    :-) Groetjes, Ger