10 dagen toeren over het Noord Eiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu 10 dagen toeren over het Noord Eiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu

10 dagen toeren over het Noord Eiland

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

12 December 2006 | Nieuw Zeeland, Wellington

De schoolvakanties beginnen bijna in Nieuw Zeeland. We wilden voor het echt “druk” zou worden er nog even een paar dagen tussenuit. In Juli hadden we een nachtje bij de neef van Jean-Paul in Tauranga gelogeerd en dit was zeer goed bevallen dus wij hadden het plan gemaakt om ongeveer een week bij Richard te verblijven en vandaaruit tripjes in de omgeving te gaan maken.

Op Vrijdag vertrokken we, met regen, vanuit Wellington. Mijn voorstel was om door te rijden tot het droog werd, zo gezegd zo gedaan. Om 15.00 was het droog en toen zaten wij ergens halverwege het Noord Eiland. De weergoden waren ons verder goed gezind want tot het moment dat we weer terug gingen rijden naar Wellington hebben we geen regen meer gezien.

In het kort was dit onze route (zie kaartje bij de fotos)
Dag 1: Wellington- Te Kuiti
Dag 2: Te Kuiti-Tauranga met als tussenstops, Mangapohue Natural Bridge Scenic Reserve en op visite bij Spark en Annemarie in Hamilton.
Dag 3: Tauranga, dagje rond het huis van Richard en Marie
Dag 4: Tauranga-Rotorua-Tauranga met een bezoek aan het Wai-o-Tapu Thermal Wonderland. http://www.geyserland.co.nz/
Dag 5-6: Twee dagen naar de Coromandel Peninsula
Dag 7: Tauranga, dagje rond om het huis en we zijn even Mt. Maunganui op gelopen
Dag 8: Tauranga-Rotorua-Gisborne, het eerst gedeelte van onze terugreis
Dag 9: Gisborne-Napier-Masterton.
Dag 10: Masterton-Wellington met een bezoek aan het Mt Bruce Wildlife Park en op visite bij Pete en Ruth in the Wairarapa.

Totaal hebben we bijna 2700 kilometer gereden. Het is onmogelijk om alles te beschrijven. Ik hou het deze keer bij de twee dagen Coromandel want dit was voor ons toch wel het hoogtepunt van deze vakantie.

Twee dagen Coromandel

Coromandel is een schiereiland in het Noorden van het Noord-Eiland. Het staat bekend als het “bejaardenhuis” van NZ, daar veel gepensioneerden Kiwis hier naar toe verhuizen. Ik kan dit goed begrijpen. Door de ligging is het weer er bijna altijd goed en de natuur is schitterend. Wij hadden helaas slechts twee dagen, maar we hebben een goede indruk gekregen en we willen hier zeker terug, misschien ook wel als we gepensioneerd zijn!

Onze eerste stop in de Coromandel was Whangamata. Hier hebben we aan het strand lekker een bakkie koffie gedaan. Vandaaruit zijn we naar Hot Water Beach gereden.
De naam zegt het al, een strand met warm water. En dat is dus ook echt zo. Ik heb mijn voeten verbrand aan het water wat uit de thermale bronnen komt. Bij laag water kan je je eigen “spabad” graven. Wij hebben dit niet gedaan, maar ik hoop dat het op de fotos een beetje overkomt.

Na Hot Water Beach zijn we doorgereden naar de Cathedral Cove. Dit is een enorme kalkstenen boog op een idylisch strandje. Je moet er wel even voor lopen, maar het is de klim zeker waard.

We hebben overnacht in Whitianga. We hadden een backpackers unit geheel voor ons zelf en het beste hiervan was het uitzicht. We keken namelijk uit op de zee, het strand en dit geheel werd gecompleteerd met palmbomen. Perfekt gewoon.

De tweede dag Coromandel was vooral veel rijden, maar dit was meer dan de moeite waard. We hebben het plaatsje Coromandel bezocht, wat erg gezellig was en ook hebben we een treinritje gemaakt door de achtertuin van een kunstenaar. Deze pottebakker had een stuk land gekocht en zijn hobby was treintjes. Hij vond het leuk om een spoortraject te bouwen en hier een trein te laten lopen. Een beetje uit de hand gelopen hobby wat nu een toeristische attractie geworden is. Erg grappig. Echt de moeite waard om deze site even te bekijken: http://www.drivingcreekrailway.co.nz/

De laatste stop was in Paeroa. We hebben gegeten in de L&P bar. Dit zegt jullie niet zoveel maar L&P is “world famous in NZ”. Het is een frisdrank die misschien wel alleen in NZ wordt gedronken en het komt dus uit dit stadje (http://www.paeroa.org.nz/LemonandPaeroa.html)

Ik zou echt nog veel meer kunnen vertellen over onze belevenissen maar ik geloof dat ik het hier maar bij laat voor vandaag. Oh nee, toch nog even wat. Ik vergeet namelijk onze ontmoeting met twee echte Kiwi (birds). In het Mt Bruce Wildlife park hebben we een half uur lang twee zeer wakkere kiwis staan bewonderen. Wat het is toch jammer dat deze dieren zo bedreigd worden en dat je ze alleen in een park zoals dit kan zien. Ze zijn zo schattig. Dit was een zeer leuke afsluiting van onze vakantie.
Fotos maken was onmogelijk, maar op deze website zijn ze wel te zien. http://www.mtbruce.org.nz

Goed, dan laat ik het hier nu toch echt bij. Ik wil afsluiten met jullie allemaal een Heel prettig Kerstfeest te wensen. Ik hoop dat het net zo zonnig zal zijn als bij ons en mocht ik jullie niet meer “spreken” via dit medium dan ook alvast de allerbeste wensen voor het jaar 2007.

Deze wensen en de groeten worden uiteraard ook toegewenst door Jean-Paul.

Bea

• 12 December 2006 - 10:02

Sandra O Te Z:

Hallo Bea en JP,
    Wat een gigantisch mooie en leuke reis hebben jullie weer gemaakt. Volgens mij zijn jullie nog nooit zoveel op vakantie geweest als nu. Nou, gelijk hebben jullie. Lekker genieten hoor!
    Hebben jullie ook al een kerstboom staan, of doen ze daar in NZ niet aan.
    Ik wens jullie ook alvast hele fijne kerstdagen en een gelukkig, gezond en reislustig 2007.
    Groetjes en dikke kus
    Sandra

• 12 December 2006 - 13:29

Jolanda S Te K:

Hoi Bea en JP,
    Wat een heerlijke trip weer die jullie hebben gemaakt. Het klinkt allemaal fantastisch en weer hele mooie foto's.
    Ik heb zondag de kerstboom opgezet, doen jullie en de NZlanders dat ook? Nou alvast hele fijne feestdagen en een wonderschoon en gezond 2007.
    Groetjes,
    Jolanda

• 13 December 2006 - 00:12

Annemarie:

Ik vond het weer erg gezellig jullie gesproken te hebben. Jullie sneeuwpopjes en Santa's hangen in de boom. Hele fijne kerstdagen en hoop jullie snel weer te spreken. Groeten ook van Spark en de meiden, Annemarie

• 13 December 2006 - 08:11

Wim Bakker:

Wat zijn dit soort uitstapjes toch uitstekend aan jou, Bea, c.q. jullie besteed!
    Zo'n enthousiast verslag laat iedereen meegenieten.
    Dat nog vele uitstapjes mogen volgen!

Wim en Lenie

• 13 December 2006 - 08:40

Bregjes In Tauranga:

Hi Bea en JP,

Wat jammer dat we jullie gemist hebben. We waren jullie vrijdag even kwijt.
    Maar fijn dat jullie het zo goed hebben gehad. En leuk om de foto's te zien van plekken waar we ook zijn geweest.
    Ook voor jullie hele fijne feestdagen en een gezond en gelukkig 2007!!
    Lieve groeten,

Robin, Anne-marie, jim, Lisa en Tom van der Breggen

• 13 December 2006 - 16:44

Hedwig:

Oeps, verdwijnt mijn berichtje ineens. Opnieuw dan maar. Het ziet er mooi uit daar op het Noordereiland. Bijna zo mooi als hier in regenachtig Goirle. Zo vlak voor de Kerst lekker even weg, goed idee. Gaan jullie daar aan de turkey of hebben de NZ'ers die gewoonte niet overgenomen uit angelsaksisch/amerikaanse sferen?
    Wij zitten met de feestdagen gewoon in Holland, maar gaan weer tropisch doen in januari. Twee weekjes Filippijnen voor de broodnodige zonneschijn en duikpleziertjes.

Groetjes, Hedwig

• 15 Januari 2007 - 16:47

Declan Blom:

Leuke site en mooie foto's

mischien maak ik er nog gebruik van.

groetjes, Declan