De eerste maand van 2009 - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu De eerste maand van 2009 - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu

De eerste maand van 2009

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

06 Februari 2009 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hallo Allemaal,

De eerste maand van het jaar is al weer voorbij. Is het voor jullie net zo snel gegaan als voor ons? Laat ik maar het bij het begin beginnen en dat was nog in 2008.

10 dagen Australie.

Op 25 December in alle vroegte vlogen we naar Brisbane in Australie. We zouden de kerstdagen bij Linda, een nicht van Jean-Paul die in het achterland van de Sunshine Coast woont, doorbrengen. Mid zomer in Australie betekent temperaturen van rond de 30 graden of meer. Het was eigenlijk ons eerste echte zomerse Kerst. Kerst in Australie is natuurlijk net als overal, vooral een familie en eetfeest. In plaats van fondue of gourmet wordt er geBBQ-t en de extra kilootjes worden er niet afgelopen in het bos, maar afgezwommen in een nabij gelegen meertje. We hadden twee zeer relaxte kerstdagen.

Na Kerst begonnen we aan onze vierdaagse tocht naar Sydney. De afstand tussen Brisbane en Sydney is ongeveer 1000 kilometer. We hadden 4 motels geboekt onderweg en we reden hoofdzakelijk langs de kust. We hebben heel veel prachtige blauwe baaien gezien met de daarbij behorende witte stranden natuurlijk. We kwamen door veel gezellige kustplaatsjes. Het was natuurlijk hoogseizoen, met alle drukte vandien.

We mogen absoluut niet klagen over het weer. We hadden prachtig weer maar op 1 middag kwamen we in tropische omweersbuien terecht. Enorme regendruppels kwamen naar beneden en het rijden was niet echt fijn. Maar het leverde ook weer hele mooie plaatjes op.

Op 31 December reden we Sydney binnen. Het vuurwerk vanaf de Sydney Harbour Bridge was ons hoofddoel van deze trip. De receptioniste van het hotel meldde ons dat voor een goede plek, we eigenlijk al vroeg in de middag aan het water hadden moeten zitten. Wij kwamen rond 15.00 in het hotel aan. Direct dus maar naar de waterfront gegaan en tot onze schrik konden we dus niet komen bij de plekken die wij in gedachten hadden. Uiteindelijk zaten we om kwart voor 5 op onze klapstoeltjes op Circular Quay. Hier hebben we dus 7 uur zitten wachten op het vuurwerk van ongeveer 20 minuten, maar het was het meer dan waard.

Het is niet voor te stellen hoeveel mensen zich verzameld hadden rondom de Harbour Bridge. Getallen van 1.5 miljoen worden genoemd. Waar wij zaten kon je om 18.00 uur letterlijk over de hoofden lopen.

Onze laatste twee dagen in Australie hebben we in de Blue Mountains doorgebracht.
Wat kleine wandelingetjes gemaakt en genoten van de vele prachtige views die er zijn in dit natuurgebied. Veel te snel zaten de 10 dagen Australie er op.

Zomerse activiteiten in Wellington.

Uiteraard werken we ook, maar het beste van werken zijn toch de weekenden. Want dan kan je weer lekker dingen doen waar je zelf zin in hebt. Zo ben ik op een zondag naar een open dag van 1 van de vele wijnboeren in de Wairarapa geweest. Geen bring your own drank, maar bring your own food. Het was een super gezellige dag met veel muziek, dans en voor de liefhebbers wijn.

Verder zijn we naar verschillende concerten in de botanische tuin geweest. De Wellington Council organiseert daar de hele maand Januari openlucht concerten. Voor iedereen wat. Van opera tot hard rock. Iedereen brengt zijn picknick spullen en er hangt altijd een heel gezellig sfeertje.

Weekend Taupo voor de A1 Grand prix.

We zijn, zoals ze het hier noemen, geen “petrol heads”, maar vorig jaar hadden we ons best vermaakt bij de A1 Grand Prix en daarom hadden we besloten om dit jaar nog maar een keer te gaan. Het is een leuk driedaags weekendje geworden.

Op zaterdag reden we rustig van Wellington naar Taupo. 400 kilometer is de afstand.
Het was een hele heldere dag. We hebben deze weg toch al heel wat keertjes gereden, maar de vulkanen op het plateau lagen er toch weer prachtig bij. De zonsondergang s’avonds bij het meer van Taupo was ook super.

Zondag was de dag van de race. Om 10.00 uur waren we op het circuit en om 18.00 verlieten we het parcours weer. Niet echt succes voor zoveel NL als NZ, maar wij hebben ons prima vermaakt.

‘s Maandags zijn we via Tongariro National Park terug gereden. We hadden al heel lang geen echte wandelingen maar gemaakt. Het is de hoogste tijd om daar verandering in de brengen dus we hebben de wandeling rondom een vulkaanmeertje gedaan. Een wandeling van ongeveer 2 uur. Zeer de moeite waard.

Nu beginnen we aan de tweede maand van het jaar. 1 weekendtripje staat er gepland, verder worden er diverse braderieen georganiseerd waaronder de Petone Fair, en daar gaan we zeker heen voor ons jaarlijkse broodje kroket.

Volgende keer meer hierover, tot dan,

Groetjes, ook van Jean-Paul

Bea

• 06 Februari 2009 - 08:50

Jolanda S Te K:

Ziet er heerlijk uit hoor, wij hadden afgelopen week wat vorst, sneeuw en regen. Vandaag redelijk weer met een beetje zon.
    Groetjes,
    Jolanda

• 06 Februari 2009 - 09:02

Sandra O Te Z:

Nou nou, dat ziet er weer helemaal geweldig uit. Ben jaloers op het weer! En natuurlijk weer mooie foto's. Op naar de volgende trip!

groetjes
    Sandra

• 06 Februari 2009 - 15:44

Engeline:

Hoi,prachtige foto's weer, dat is wel een verschil met de kou en sneeuw van afgelopen week dat ik had. Zat lekker in een vakantiehuisje op de veluwe,daar verschillende lange wandelingen gemaakt in de sneeuw. Maar als ik dan die strandfoto's zie, word ik toch wel jaloers.Tot horens maar weer.

• 06 Februari 2009 - 16:25

Sandra M Te A:

Hi Bea, dat jullie met oud en nieuw in Sydney waren was ik alweer vergeten!! Je had Esther Kamer tegen kunnen komen want zij was daar ook! Was ik vergeten te zeggen... nu een beetje laat ;-) Prachtige foto's van de OZ-kust.. Wij hebben alleen het stukje bij Fraser Island gezien en Noosa beach maar dat komt vast nog wel een keer. Tot snel, Groetjes !

• 06 Februari 2009 - 19:33

Annemarie:

Jullie hebben het weer erg druk gehad. Wij hebben Spark zijn zus en zwager (uit Vlissingen) op bezoek voor 6 weken. We hebben een heerlijke vakantie in Mangawhai heads gehad. Ik zal je snel een mail sturen. groeten uit Hamilton

• 08 Februari 2009 - 15:21

Gerrie:

Hoi Bea,
    Het blijft een raar idee dat jullie nu zomer hebben en wij winter. Vanmorgen in de zon hard gelopen maar vanmiddag sneeuwt het af en aan. Ik vind het heerlijk :-)

Groetjes.

• 17 Februari 2009 - 18:39

Robin En Anne-Marie:

Hoi,

Wat een gave foto's en heerlijke verhalen weer. Sorry voor de late reaktie. Erg druk geweest, maar ben bezig met onze site dus binnenkort zijn jullie weer op de hoogte.

Groetjes en tot ziens.

Anne-Marie en Robin van der Breggen