Winter in Wellington is zo slecht nog niet - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu Winter in Wellington is zo slecht nog niet - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu

Winter in Wellington is zo slecht nog niet

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

11 Juli 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hallo Allemaal,

Het is ongeveer twee maanden geleden, dus hier ben ik weer. Voor jullie de tijd van de zomervakantie, voor ons winter, maar zeker geen winterslaap. Wij genieten van de winter in Wellington en omgeving. En Jean-Paul is nog even de echte winter op gaan zoeken in het zuiden van Nieuw Zeeland, maar hier over later meer.

De maand Mei was een redelijk rustige maand. We proberen nog steeds hoeken van Wellington en omgeving te ontdekken waar we de afgelopen jaren niet geweest zijn.
Zo stond de wandeling naar Colonial Knob al een heel tijdje op ons “to do” lijstje.
Dit is een heuveltop (in Nederlandse begrippen misschien zelfs wel een bergtop) aan de westkust bij Wellington. Hoogte: 458 meter. Op het top is er een prachtig uitzicht over de Kapiti Coast en het Zuid Eiland. Het was best een behoorlijke wandeling maar het uitzicht was zeker de moeite waard.

Verder hebben we nog een bezoekje gebracht aan Peka Peka. Dit was voordat dit stukje NZ wereldberoemd is geworden, vanwege de penguin “Happy Feet” die hier een paar weken geleden plotseling aan land kwam. Jullie hebben er misschien over gelezen. De reden van ons bezoekje was een visite aan een vriendin van mij die hier woont. “Happy Feet” is nu in de dierentuin in Wellington en al 3 x geopereerd, maar het laatste nieuws is dat hij het waarschijnlijk wel redt en na de winter wordt hij ergens halverwege NZ en Antarica op een eiland gedropt en dan vindt hij hopelijk zijn weg terug naar de Zuidpool.

Het eerste weekend van Juni is ons Koninginnedag weekend. Wij zijn heel druk geweest deze keer. We zijn onze vrienden in de Wairarapa wezen helpen met de oogsten van de olijven. Hard werken, maar het was een heerlijke dag buiten.
De olijven worden eerst met een soort elektrische hark uit de boom geschud. Onder de bomen liggen grote netten en zo wordt het fruit opgevangen. De “hark” haalt lang niet alles uit de bomen, dus met de hand moet ook nog heel wat geplukt worden. Dit was voornamelijk Jean-Paul en mijn taak. Samen met onze vriend Pete hebben we de eerste lading naar de “pers” gebracht. Nu is het wachten op onze beloning, een grote fles olijfolie.

De titel van dit verhaaltje: “winter in Wellington is zo slecht nog niet” heeft voornamelijk te maken met de milde winter die we tot nu toe hebben. De temperatuur overdag is zo’n 13 graden en ‘s avonds is het niet veel minder. In de weekenden lopen we geregeld naar de stad en genieten dan ergens van een heerlijk bakje koffie. Vandaag kon dit zelfs nog op een terras aan het water, in het zonnetje.

Maar uiteraard zijn we wel iets meer binnen dan in de zomer. Jean-Paul is dan voornamelijk bezig met het programmeren van zijn “Popcorn Hour”. Dit is een multi media speler, die via het computer netwerk films, TV series en foto’s af kan spelen. Voor meer informatie, email Jean-Paul. Hij vertelt er heel graag over.

Ik ben in de weekenden veel aan het hobby-en in de keuken. Mijn nieuwste ontdekking is het bakken van eigengemaakte pizza’s. Eigen gemaakt deeg en tomatensaus en dan alle ingredienten die je maar kan bedenken. Ik heb een pizzasteen gekocht voor in de oven en echt, de pizza’s zijn verrukkelijk. Ook heb ik voor het eerst van mijn leven zelf jam gemaakt (rabarber/gember). En mijn eigengemaakte fudge is ook niet te versmaden.

Als laatste nog even over Jean-Paul zijn uitje naar het Zuiden. In Invercargill woont onze vriend Stephen. Eén van Stephen zijn hobbies is het vliegen met modelvliegtuigjes. En dan maakt hij van deze vluchten video’s. De “mannen” hadden het plan om op een mooie rustige dag naar Fiordland te gaan en dan daar te gaan vliegen en filmen. Invercargill – Fiordland is 3 uur rijden. Op zowel de zaterdag als de zondag zijn ze heen en weer gereden om vervolgens in Fiordland, 6 uur te “spelen” met de vliegtuigjes en de camera apparatuur. Helaas kan ik jullie (nog) niet het resultaat laten zien, maar de fotos laten vast wel zien waarom dit een succes was.

Prettige zomervakantie en veel plezier met alles wat jullie gaan doen. We zijn nieuwsgierig waar jullie deze zomer naar toe gaan, dus laat het even weten.

Heel veel groetjes, ook van Jean-Paul,

Bea

• 11 Juli 2011 - 08:25

Anne-Marie En Robin :

He lieve Bea en JP

Leuk weer een verslag. En mooie foto's. Wij zijn er al een tijd geleden mee gestopt daar we over zijn gegaan naar facebook. En door FB ben ik bij de ex-ph afdeling KLM op FB terrecht gekomen. Ik heb gemeld dat jij en Annemarie hier ook wonen en nu vraagt oa Veronique Tonino of jullie ook lid willen worden van de KLM FB site. Er zitten veel oude bekende bij...dus erg gezellig.

Ons gaat verder alles goed. Als jullie weer eens in de buurt zijn, kom dan gezellig eens langs.
    Altijd welkom. Lieve groet!

• 11 Juli 2011 - 08:45

Jo S Te K:

Hoi Bea en JP,
    Klinkt goed, z'on winter gaan wij ook graag voor, maar eerste nog even de zomer door. Is hier gemiddeld 18 a 20 graden, gisteren wat regen in Friesland gehad. Bij thuiskomst bleek het de hele dag droog te zijn geweest. Ach ja klein landje, grote verschillen. Net 2 weken vrij geweest en leuke uitstapjes in eigen langd gemaakt.
    Ben wel benieuwd naar JP zijn "Popcorn Hour", zal het aan vriend van ons doorgeven, wij noemen hem onze computer nert (zegt hij zelf ook hoor), is zijn hobby en vindt het erg leuk.
    Nou groetjes, tot horens en ik zou graag eens je fudge willen proeven (volgende keer als je in Nederland bent?)
    Doeidoei

• 11 Juli 2011 - 11:07

Gerrie:

Wow die foto's van lake Gun zijn prachtig!
    En wat heerlijk dat het niet te koud bij jullie is.
    Hier alles goed, druk met mijn nieuwe baan maar zooooooo leuk!
    Thuis weer druk aan het schilderen en doen, maar nu de slaapkamers.
    Kortom het leven is goed :D

• 11 Juli 2011 - 11:09

Heleen:

Hoi Bea,
    Ja leuk hè zelf pizza bakken, kun je inderdaad eindeloos mee variëren. Handig zo'n pizza-steen, nooit van gehoord, maar zal best lekkerder zijn dan gewoon; pizza's uit steen- of houtovens zijn altijd lekkerder.
    Ik ga volgende week maandag voor 9 dagen rondreizen in Noorwegen met David, als die vulkaan op IJsland zich tenminste koest houdt.
    Begin augustus voor 2 dagen met Hedwig naar Terneuzen om de flat van Pierre een beetje uit te zoeken; kijken wat er meemoet naar zijn nieuwe onderkomen in Ter Schorre. Zal niet veel kunnen zijn, want zoveel ruimte is daar niet. Charles heeft per 1 september de huur van zijn flat in Terneuzen opgezegd, dus voor die datum moet de boel leeg en schoon zijn.
    Groetjes aan Jean-Paul.
    Heleen

• 11 Juli 2011 - 15:23

Hoi Bea,:

Heerlijk dat het goed weer bij jullie is,hier trouwens op het moment ook.
    Het is weer lekker druk op Spl, de vakanties zijn weer begonnen.
    Zelf ga ik pas in September weg, en dan gaan we een rondreis maken in Madagascar van 23 dagen. Heb ik echt zin in, laat je nog wel horen hoe het is geweest,
    Ga nu weer verder met het werk, (doe nu roosteruurtje ), Nou tot horens maar.

• 26 Juli 2011 - 13:05

Hedwig:

Keukenprinsesje aan het worden? Misschien een klein cateringbedrijf daar op het zuid-eiland tzt?
    Jean-Paul, stuur jij bij gelegenheid nog eens een linkje waarop ik een filmpje kan zien van die 'drones'? Is daar een NL-woord voor buiten het omslachtige 'radiografisch bestuurbare onbemande vliegtuigjes'?