zonsverduistering in Australie - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu zonsverduistering in Australie - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu

zonsverduistering in Australie

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

02 December 2012 | Nieuw Zeeland, Blenheim

Hallo Allemaal,

Vanuit Blenheim met een verhaaltje over onze Australie trip. Het vorige verhaal eindigde ik met de mededeling dat we een vakantie van 4 weken in Australie hadden gepland. Die trip hebben we ingekort omdat we het zo geweldig naar onze zin hebben in Blenheim en we zijn dus maar twee weken op pad geweest. Hier onder volgt een kort verslag van ons reisje en dan nog wat nieuws uit Blenheim.

Het doel van de trip was een totale zonsverduistering ( TZV) die plaats vond in Queensland. De middenlijn van de baan van de maan lag bij Port Douglas, een vakantiestadje 60 km ten noorden van Cairns. Al bijna 2 jaar geleden hadden wij hier samen met 12 eclipse vrienden een bungalowtje aan het strand gereserveerd. De TZV vond plaats net na zonsopkomst, dus de zon zou hopelijk net zichtbaar zijn boven de horizon op zee. Het was enorm spannend, want de dag voor de TZV was het zwaarbewolkt en regenachtig en de weersvoorspellingen waren niet echt goed. Het geluk was echter aan onze kant en net op het moment dat de maan totaal voor de zon schoof, was er een gaatje in het wolkendek en konden wij, samen met nog duizenden andere aanwezigen op het strand, de magnifieke corona aanschouwen. Echt super.

Totaal waren we 5 dagen in Port Douglas. Het was een gezellige reunie met onze vrienden. Gezamenlijk is er nog een dagtochtje ondernomen maar het was voornamelijk gezellig samenzijn met een drankje en een hapje. Ook Paul en Wendy (van de KLM ) waren in Port Douglas. Dit is nu de derde TZV die wij op de zelfde plek als zij hebben meegemaakt. En deze hebben we dan voor het eerst ook echt samen gezien. Waar zal de volgende plek op de wereld zijn waar we ze weer ontmoeten.

Na de 5 dagen Port Douglas ging ieder zijn eigen weg. Wij hadden een auto gehuurd en we hadden 9 dagen om in Brisbane te komen. Van Cairns naar Brisbane is ongeveer 1750 kilometer, dus goed te doen. Het was voor onze beiden ook wel een “trip down memory lane”. Jean-Paul was hier in 1993 en ik in 1992 en 1999. Maar veel herkenden we niet. Misschien was alleen het strand van Whitehaven Beach ( Whit Sunday Islands ) nog hetzelfde en dit dan alleen omdat hier gewoon niets gebouwd mag worden. Wat ook niet veranderd was, was de hoeveelheid “roadworks”. Niet overdreven maar ik denk dat er gemiddeld iedere 50 kilometer wel aan de weg werd gewerkt. In de file vanwege drukte sta je niet op de Bruce Highway, maar oponthoud genoeg door het wachten voor een “flagman”.

Goed, in het kort was onze route: Cairns naar Townsville. Van Townsville naar Airlie Beach. Vanuit Airlie Beach, een dagtocht naar de Whit Sunday Islands. Een lange rijdag bracht ons vanuit Airlie Beach naar Rockhamton. Rockhamton werd vervolgd door het dorpje Agnes Waters. Na Agnes Waters kwam Hervey Bay en de laatste stop was aan de Sunshine Coast. Vervolgens hebben we nog twee nachten in Brisbane bij een vriend van ons overnacht.

Hoogtepunten: Het lege strand van Whitehaven Beach, de moeder en jong zeearend op het strand in de buurt van Hervey Bay. Hervery Bay zelf, nog een redelijk rustig vakantiedorpje. De stops in Burrum Heads, Tin Can Bay en de koffie stop in Howard.
Rockhampton en Maryborough hebben nog veel historische gebouwen, wat het een stop waard maakt. En ook Brisbane zelf is een leuke stad om een paar dagen door te brengen. Van deze hoogtepunten vinden jullie fotos bij dit bericht.

Vanuit Brisbane vlogen we terug naar Wellington. We hadden een hele dag Wellington gepland zodat we wat vrienden konden ontmoeten. Deze dag viel bijna samen met de wereld premiere van de Hobbit film en het was een gezellige boel in de stad. Ik was ook net op het vliegveld toen het speciale Air NZ hobbit vliegtuig, met de acteurs uit de film, landde op Wellington airport. Met dit vliegtuig werkt Air NZ mee aan de promotie van de film en meer belangrijk aan de promotie van Nieuw Zeeland. Het toestel wordt voornamelijk ingezet op de Auckland-Los Angeles-London route.

Tijdens onze vakantie was er hard aan ons huis gewerkt. We waren hier natuurlijk heel nieuwsgierig naar. Het huis is aan de buitenkant geverfd. Er is een terras aan de voorkant en aan de zijkant van het huis geplaatst. Er is een mega grote (onkruid) struik weggehaald (en er kwam een hondehok onderuit ). En de dag na onze terugkomst is de oprit van beton voorzien. Allemaal goede verbeteringen zodat we nog meer van de zomer in Blenheim kunnen genieten.

De logeerkamer is “geboekt” met kerst en Oud&Nieuw, maar daarna is ie weer beschikbaar.

Goed, zo zijn jullie weer een beetje op de hoogte. Doe de groeten aan Sinterklaas. Voor Kerst horen jullie wel weer even. Nu moeten we zelf ook bijna weer terug naar het “normale” leven. Jean-Paul gaat vanaf volgende week vanuit huis werken en ik moet maar eens op zoek naar een leuk part time baantje.

Heel veel groetjes van een bijna sub tropisch Blenheim, ook van Jean-Paul,

Bea

• 02 December 2012 - 12:07

Ton:

Hoi Bea, leuk verslag. Ik heb verder niet zo veel met een TZV, kan me die wel van een aantal jaar geleden in Nederland herinneren.
    Jullie huis wordt mooi, ben erg benieuwd. We komen iets later (feb) naar NZ, laten nog weten wanneer.
    groetjes Ton

• 02 December 2012 - 14:37

Hedwig:

Weer gezellig om het verhaal te lezen. De rit van Cairns naar Brisbane komt me nog zeer bekend voor (2006). Brisbane zelf vond ik niet zo bijzonder. Ik ben niet zo van de steden. Terras ziet er goed uit. Hebben jullie op de volgende Tvz-lokatie ook al accommodatie geboekt :) Je kan het maar vast geregeld hebben. Groet aan mijn neefje.

• 02 December 2012 - 15:38

Andrea Van Der Jagt :

Hartelijk dank voor jullie tekst en foto's. Het terras ziet er goed uit. Hier gaat het leven zijn gangetje, geen bijzondere uitspattingen en de verzorging is prima. Liefs Ma

• 02 December 2012 - 18:04

Viola:

Wat bijzonder zo'n TZV. Zo overdag zonder bewolking hebben jullie weer het geluk aan jullie zijde.
    Jullie huis en tuin worden mooi zeg. Meteen ervan genieten. Succes met jullie verder plannen.
    Hartelijke groet! Viola

• 02 December 2012 - 20:58

Hans, Monique, Bart En Rik:

Ola Bea en Jean-Paul, en weer een TZV aan jullie palmares toegevoegd, klasse! Weer dank voor de up-date en reizen in gedachte met jullie mee. Ook wij waren daar in 1992, ha, ha. Lijkt me ook helemaal super om het te delen met TZV vrienden, schept een band.
    Foto's van het huis spreken voor zich en dat jullie er zelfs het uitstapje voor hebben verkort! Vroeg of laat zitten we ook op het terras .. ;-) Hier in Pijnacker alles goed en we maken ons weer op voor het schaatsseizoen. Het weer doet ook al haar best, de eerste natte sneeuw is gevallen.
    Het ga jullie goed en we houden contact .. Hans & Co

• 04 December 2012 - 09:10

Jo S Te K:

Hoi Bea en JP,
    Leuk verhaal en weer mooie foto's. Terras ziet er mooi uit en duidelijke foto van de TZV. En super mooie foto van moeder en jong zeearend.
    Wij wachten ook in spanning af hoe de film de Hobbit zal zijn. Lord of the rings trilogie ook alle 3 gezien.
    Groetjes vanuit een koud en nat Nederland.

• 17 December 2012 - 01:42

Holly & Sip:

Hello Bea & Jean-Paul,
    Nice to know that you have had an unforgettable holiday in Australia .
    We like the travel story from Bea. Bea is a really good writer , maybe one day Bea can start to writing story about how to immigrate ,or hiking or travelling stories etc , that would be great .
    The new house is looking good and most the work is done , then is time to celebrate .Christmas is coming , we wish you Merry Christmas !!