Een fantastische terugreis - Reisverslag uit Manilva, Spanje van Bea Tourne - WaarBenJij.nu Een fantastische terugreis - Reisverslag uit Manilva, Spanje van Bea Tourne - WaarBenJij.nu

Een fantastische terugreis

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

24 April 2022 | Spanje, Manilva

Ondertussen zijn we al weer wat weken thuis, maar onze terugreis van de Costa Del Sol naar Zeeland was te mooi om niet met jullie te delen.Na vijfheerlijke weken aan de Spaanse zuid kust, was het toch tijd om weer richting Nederland te gaan.We hadden niet echt haast en we hebben er twaalf dagen over gedaan.In principe was de planning 1 dag rijden, twee nachten ergens verblijven om de verblijfplaats te kunnen bezichtigen.En op de rijdagen planden we dan nog een leuke “koffiestop” in.

Onze eerste stop was Arcos de la Frontera.Daar Arcos maar op 1.5 uur rijden van ons vertrekpunt lag verbleven we hier maar 1 nacht.Zo hoefden we ook niet mega vroeg op pad en konden we rustig inpakken en vertrekken.Arcos is een prachtig gelegen wit dorpje dat qua geschiedenis terug gaat tot de middeleeuwen.Het is ook nog eens schitterend gelegen op een hoge klif.

De tweede stop was Salamanca.Van Arcos de la Frontera naar Salamanca is ongeveer zes uur rijden.Dit zou, qua planning de langste rijdag zijn.En dat was het dan ook.Sterker nog, het werd een zeer lange rijdag, daar we drie uur compleet stil gestaan hebben.Er was een vrachtwagen gekanteld en die blokkeerde de volledige weg.Na drie liet de politie ons “spookrijden” en konden we onze weg vervolgen.Uiteindelijk bereikten we ons hotel pas rond 21:00 uur.

Salamanca heeft de oudste universiteit van Spanje en de oude stad is compleet een UNESCO erfgoed.We vonden het een geweldige stad.De kathedraal is enorm groot en gewoon indrukwekkend. En hetzelfde geldt voor het centrale plein. Wat we eigenlijk het leukste vonden waren de ooievaren die boven de historische gebouwen zweefden.Nog nooit van mijn leven zoveel ooievaren gezien.

Onze koffiestop in Salamanca was bij “Salamanca Coffee”.Dit is een imitatie Starbucks.We waren er gelukkig op een rustig moment.Toen we er later nog eens langs liepen stonden er lange rijen.Het was een goede koffie stop.

De volgende stop was Bilbao.Onderweg naar deze Baskische stad zijn we gestopt in Burgos.Ook weer een erg leuke Spaanse stad.In vergelijking tot Salamanca is het centrum veel kleurrijker.Het was slechts een koffie/lunch stop, maar zeker de moeite waard en het staat nu op de lijst, als daar moeten we nog een keer naar toe.

In Bilbao kon ik niet de gewenste accommodatie vinden en zo kwamen we in een klein Baskisch dorpje terecht op ongeveer 30 minuten rijden van de stad.Wat een goede keuze was dit.Het was zo leuk om het platteland van Baskenland een beetje te ontdekken. Ook weer een aanrader.

Bilbao zelf overtrof ook alle verwachtingen.Een bezoek aan deze stad stond al heel lang op onze “to do” lijst.Er werd aangeraden om de auto te parkeren bij de kabelbaan en zo begon onze avontuur gelijk met een prachtig uitzicht.Daarna hebben we uren door de stad gezworven en langs de rivier gelopen.Uiteraard zijn we ook nog naar het Guggenheim Museum gelopen, maar alleen de buitenkant gefotografeerd.Koffie in Bilbao was bij een bakkertje.We trakteerden onszelf op een taartje.Dat kon wel na al dat lopen.

Ook nog even vermelden dat ik ongeveer 200 meter van de “Camino de Santiago” heb gelopen.Een neef van mij loopt op dit moment het de hele route en ooit hoop ik er iets meer van de lopen, dus ik was op zoek gegaan naar de aanduidingsbordjes en ja, dat moest even op de foto uiteraard.

Bilbao was de laatste stop in Spanje.Bordeaux stond als eerste verblijfplaats in Frankrijk op de planning.De tussenstop was Biarritz.Deze jetset badplaats was nog een beetje uitgestorven, maar tijdens onze wandeling door het stadje, konden we wel voorstellen hoe het zou kunnen zijn tijdens het hoogseizoen, druk en duur.Een “must do” is de “rocher del la vierge” en daar zijn we dan ook uiteraard naar toe gelopen.

De twee nachten, 1 dag in Bordeaux waren super.Het weer was best goed en alhoewel ons hotel niet echt in een goede wijk stond, konden we toch naar de stad lopen en binnen 45 minuten liepen we langs de Gironne.Misschien is Bordeaux zelfs wel leuker als Parijs en dat zegt toch wel wat.Voor onze koffie stop gingen we even naar “Nieuw Zeeland”.Ik zoek altijd op waar de beste koffie is en als 1 van de beste werd “Café Piha” genoemd.Piha is een strand het noorden van Nieuw Zeeland en er werd vermeld dat de eigenaar een “kiwi” was.De keuze was snel gemaakt uiteraard.En ja, de koffie was zo goed als we het gewend waren.

Zoals over al de andere tot nu toe genoemde steden en de steden die nog komen gaan kan ik er veel meer over schrijven, maar dan wordt dit een erg lang verhaal, dus ik hou het bij de hoogtepunten.Van Bordeaux vervolgden we onze weg naar Rennes, met een tussenstop in La Rochelle.La Rochelle was ook weer een leuk kustplaats met een haventje en heel veel terrasjes. Ook weer op de lijst van hier komen we ooit nog wel eens terug.

De stad Rennes zelf zijn we niet in geweest.Rennes was onze uitvalsbasis om naar Mt Saint Michel en Saint Malote gaan.We waren dan ook drie nachten hier en zijn twee keer heen en weer gereden naar de kust.Afstand naar beiden plaatsen, iets meer dan een uur.

Mt Saint Michel is ook weer zo’n bestemming die al jaren op mijn lijst stond.Ik vond het echt wel super om hier nu eindelijk te zijn.Het was ook weer geen tegenvaller.Ja, het is misschien een mega “tourist trap” en ja, we hebben hier de duurste koffie van de vakantie gedronken, maar nergens anders waan je je zo in de Middeleeuwen.Jean-Paul was ook weer even helemaal kind toen hij het “piratenhol” ontdekte, een snoepwinkel.

Het leuke van St Malo is dat je er helemaal rondom kan lopen over de stadsmuur.Het blijkt in de oorlog toch helemaal verwoest te zijn geweest maar het is weer prachtig opgebouwd.Verder is het gewoon een leuke stad met gezellige winkeltjes en ook mooie oude gebouwen.

Van Rennes zijn we via de D-Day stranden naar Honfleur gegaan.Helaas verliet het goede weer ons en werd het weer een soort van winter.Dit heeft er toe geleid dat we maar heel kort op Omaha Beach zijn geweest en ook niet lang over de Amerikaanse begraafplaats hebben gelopen.Maar we zijn er geweest en ik vond dit iets dat ik toch gezien moest hebben.

Honfleur was ons op het laatste moment aangeraden en het was daarom een stadje waarvan we eigenlijk niet wisten wat we ervan konden verwachten.Maar het is echt een aanrader.Ondanks de kou en de regen hebben we toch genoten van dit stadje met de vele vakwerkhuizen en de gezellige smalle straatjes rondom de haven.Het leuke van ons koffietje hier was dat ik een café annex woonwinkel had uitgekozen en dat was in zo’n oud vakwerkhuis in toch nog wel redelijk originele staat.Ook weer een leuke ervaring.Alleen jammer dat de koffie alleen in kartonnen bekertjes werd geserveerd.

Goed,Honfleur was de laatste stop en zo reden we op 1 April in de sneeuw weer terug naar Nederland.Twee heerlijke maanden zijn we op reis geweest.Veel gezien,veel gewandeld en uiteraard veel lekkere koffies op mooie en gezellige plekken gedronken. We zullen zien waar de volgende reis naar toe gaat.Ik hou jullie op de hoogte.

We hebben zoveel foto’s gemaakt dat het erg moeilijk was om een keuze te maken.Maar de fotos bij dit verslag zullen een goede impressie geven.

Tot dan,groetjes,ook van Jean-Paul

Bea

• 25 April 2022 - 09:13

Engeline:

Hallo globetrotters,

Heerlijk weer om dit te lezen , krijg je gewoon zin om zelf te tas te pakken en op pad te gaan.
    Leuk dat jullie overal de koffie hotspots bezoeken , en mooie dorpen/ steden bekijken.
    Zelf vind ik de kust van Frankrijk ook prachtig , zoals Mt. Saint Michel. Gaaf dat je de Camina wil gaan lopen , mijn broer heeft deze een paar jaar geleden helemaal gelopen. Was zwaar en intens maar mooi .
    Ben echt benieuwd waar de volgende reis heen zal gaan , voor nu even genieten in Nederland.
    Tot horens ,grt Engeline

• 25 April 2022 - 10:01

JoSikVre:

gezellig verhaal weer hoor en leuk om nog even te lezen.

• 25 April 2022 - 10:48

Heleen: