Overwinteren in Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Omokoroa Beach, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu Overwinteren in Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Omokoroa Beach, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu

Overwinteren in Nieuw Zeeland

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

16 Februari 2024 | Nieuw Zeeland, Omokoroa Beach

Hallo Allemaal,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik een verhaaltje geschreven heb.Dat heeft er vooral mee te maken dat we niet echt op reis zijn,maar het gewone leven hebben opgepakt in Nieuw Zeeland.Het grote verschil is dat we (helaas) niet 1 plek hebben waar we kunnen verblijven, dus leven we nomadisch, met al zijn voors en zijn tegens.

Om een beetje duidelijk te maken dat het niet echt vakantie meer is, even dit verslag.

Op 21 November kwamen we in Auckland aan.Hier verbleven we tweenachten omdat we een auto wilden kopen.Drie maanden een auto huren loopt in de papieren,dus hadden we besloten om maar een auto aan te schaffen.Een goede auto gevonden en dat betekent dan ook verzekering regelen en wegenbelasting betalen.

Van Auckland zijn we naar Omokaroa gereden.Hier woont een nicht van Jean-Paul en hier zijn we een week verbleven.We gaan zeker niet vaak uit eten, dus voor mij is het dan gewoon weer boodschappen doen en koken, maar altijd wel afgepast want als we weer door reizen kan je zeker niet de hele keukenkast weer meenemen.

Van Omokoroa naar zijn we naar Wellington gegaan.Hier konden we een maand op het huis van onze vrienden Peter en Annemieke passen. Het was fijn om een maand op 1 plek te kunnen zijn.Jean-Paul is een paar dagen naar kantoor gegaan en heeft ook best veel uren van “thuis” gewerkt.We hebben veel vrienden ontmoet en ik heb de nodige wandelingen kunnen doen.Ik heb ook weer wat kunnen bakken en dat is in de December tijd natuurlijk leuk. Het was het toch voornamelijk “binnen” weer,want Wellington liet zich qua weer niet van zijn beste kant zien.Met de jaarswisseling waren we aan de Wellington waterkant.Het was frisjes maar we zijn het nieuwe jaar met vuurwerk begonnen.

Begin Januari kwamen Peter en Annemieke weer thuis, dus gingen we weer verkassen.Het Zuid Eiland stond op het programma, daar we de vorige trip hier niet naar toe konden vanwege de vele geannuleerde veerboten.Nu waren er geen problemen en kwamen we zonder problemen in Picton.Trouwe lezers weten dat dit 1 van onze favoriete plekken is.We hadden een motel met uitzicht op het haventje geboekt en we hadden gehoopt om twee dagen te kunnen relaxen op ons terras, maar helaas hadden we twee dagen regen.En ja, dan zit je binnen op je motel kamer.Gelukkig was er de Auckland Open Tennis en dat hebben we zitten kijken.

Na Picton gingen we naar Blenheim.Onze oude woonplaats, die we als onze broekzak kennen.Ook hier verbleven we deze keer in een motel.Motels in Nieuw Zeeland hebben kookgelegenheid, dus dat betekent dat ik wel iets kan klaarmaken.Al is dat op twee pitjes en zonder oven niet echt makkelijk.In Blenheim hebben we veel vrienden opgezocht en dat is natuurlijk altijd gezellig.En ondertussen maakte Jean-Paul ook weer wat werk uurtjes en er is ook altijd wel administratie voor zaken in Nederland.

Van Blenheim gingen we via Nelson naar Collingwood.Colingwood ligt in de Tasman regio,We vinden dit een mooi stukje Nieuw Zeeland en hier hadden we een vakantie weekje gepland.Geen bezoekjes en daar het internet ook niet super was, kon er ook niet gewerkt worden.Ik heb een nieuwe hobby gevonden, namelijk haken.Dat is gemakkelijk mee te nemen en neemt ook niet veel ruimte in.Voorlopig haak ik alleen maar allerlei meerkleurige vierkantjes om de steken te leren.Wat het wordt, ach, dat zie ik wel.

In de omgeving van Collingwood hebben we een stukje van de Heaphy Track gelopen.We hebben een ontzettend leuk cafeetje ontdekt en ook een leuke andere wandeling die we niet kenden.Er zijn zeker nog plekken in Nieuw Zeeland die we niet kennen.Het was een fijne relaxte week.

Na de week in Collingwood hadden we nog een twee weken Zuid Eiland.Deze waren voornamelijk om nog meer vrienden te bezoeken.Daar deze allemaal behoorlijk ver uit elkaar wonen,hebben we op meerdere bestemmingen geslapen.Maar het was super leuk om iedereen weer te zien.We waren o.a in Mt Lyford, Waiau,Amberley en Christchurch.Ook nog een dagtochtje naar Hanmer Springs.En in de buurt van Christchurch kwamen we ons “huis” van de maand Oktober weer tegen, “de Noordam”.

Ergens op het Zuid Eiland hebben we “iets” opgepikt.We lopen alletwee nu al bijna drie weken te hoesten.Twee doktersbezoeken verder is het nog niet over.Gelukkig kunnen we de laatste weken bij familie verblijven.We hebben eerst bij een nicht van Jean-Paul in Masterton“gewoond” en nu zijn we weer terug in Omokoroa.

Sinds begin Januari is het ook echt lekker zomer en dat is natuurlijk genieten.We hebben gelezen over de vele regen en de kou in Nederland.Wat dit betreft is overwinteren in Nieuw Zeeland ergfijn.Over twee weken komen we weer naar Nederland.De auto kunnen we bij een neef van Jean-Paul stallen, dus die staat weer klaar voor de volgende keer.

Voorlopig is het plan om tot het einde van het jaar in Vlissingen te zijn.Met uitzondering van wat korte tripjes.We gaan de slaapkamer opknappen en als het goed is krijgen we nieuwe puien aan de voor en de achterkant van het appartement.

Hopelijk gaan we veel van jullie het komende voorjaar of van de zomer weer ergens tegenkomen.Ik zeg: “tot dan”.

Veel groetjes

Jean-Paul en Bea

PS: fotos volgen, momenteel storing bij waarbenjij.nu

• 16 Februari 2024 - 06:44

Gerrie Wretham-Roos:

Heerlijk om daar in onze winter te zijn. Ook al hadden jullie minder goed weer, de dagen zijn in ieder geval lang. De korte dagen hier vind ik eigenlijk het grootste ‘probleem’ van de winter hier. Nu is het voor jullie alweer bijna voorbij. Zoveel mooie nieuwe herinneringen [e-1f603].

Een goede veilige terugreis, succes met de verbouwing en hopelijk tot ziens dit jaar.

Groetjes, Russell en Gerrie

• 16 Februari 2024 - 09:42

JoSV:

Leuk jullie verslag weer te lezen en ik denk dat het bij jullie beter vertoeven is qua weer dan hier in Nederland. Gister was het 16 graden, maar wel regelmatig regen.

Geniet nog even van het mooie Nieuw Zeeland.

Groetjes van ons.

• 16 Februari 2024 - 10:23

Kees En Marion:

Was weer een leuk verslag Bea, altijd leuk om jullie mee te reizen! Beterschap en nog even genieten van het mooie NZ. Goede terugreis en tot in Vlissingen!

• 16 Februari 2024 - 10:51

Heleen:

Goedemorgen/avond Bea en Jean-Paul,

Weer veel belevenissen! Fijn dat het nu bij jullie eindelijk ook lekker weer is, want daar zijn jullie ook voor gegaan hè. Hier vandaag weer eens regen voor de afwisseling. Maar gelukkig tussen de bedrijven door nog voldoende zon om wat in de tuin te kunnen doen en natuurlijk ga ik ook regelmatig een dagje naar Vlissingen; boulevardje pakken, lekker zeelucht inademen, naar die mooie boekhandel 't Spui waar ik nooit zonder boek naar buiten kom hahaha. En dan natuurlijk ook koffie met taart daar aan de overkant. Wat handig dat jullie een auto gekocht hebben voor jullie verblijf daarginds! Zal inderdaad wel voordeliger zijn dan steeds een huurauto. Wel jammer dat jullie zo lang al hoesten. Hier in NL is de kinkhoest weer in opkomst, maar zal bij jullie in NZ ongetwijfeld niet aan de hand zijn.

Fijne 2 weken nog en veilig thuisreis.

Groetjes,

Heleen

• 16 Februari 2024 - 11:53

Carola:

Hallo

Leuk om even te lezen waar jullie allemaal gepasseerd zijn de afgelopen maanden in Nieuw Zeeland.

Tijd gaat wel snel. Over twee weken alweer terug naar Nederland. Hopelijk nemen jullie de zon mee. Voor nu geniet nog maar even van het fijne weer daar.

Groetjes

Carola

• 16 Februari 2024 - 13:02

Hedwig:

Hallo Bea en Jean-Paul,

Fijn verhaal weer, bij een cappuccino hier in Goirle. Over dat haken: dat heb ik twee winters geleden gedaan, 'granny squares' haken. Leuk om te doen, alleen liggen ze nu boven te wachten op een 'doel'. Sommigen naaien/haken ze aan elkaar tot een sprei of throw. Dat vind ik net weer te oubollig. [e-1f923]

Maar het is een prima hobby. Hierna knuffels haken??

Slim dat jullie de auto daar aanhouden. Ik dacht nog: is een kleine camper niks, voor de momenten dat jullie geen oppas- of logeeradres hebben? Kopen bedoel ik dan, niet huren want da's natuurlijk ook te duur.

Hier is de verkoudheid omgeslagen in een soort holteontsteking, dus die moet nu weer genezen, maar is minder vervelend dan het voorgaande.

Nou, ik hoop jullie snel te zien. Ik stop per 1 april helemaal met werken en dat is een zalig vooruitzicht. Meer tijd voor uitstapjes, wandelingen, familie, hobby's etc. De vlag kan uit.

Groetjes en goede reis over twee weken.

Hedwig

• 16 Februari 2024 - 22:13

Ton:

Hoi Bea [e-38] Jean-Paul,

Wat gaat de tijd toch snel hé. Jullie hebben de nodige avonturen weer meegemaakt, ik herken in ieder geval Collingwood en Hanmer Springs. Zonder meer is Collingwood (en richting The farewell Spit) een onvergetelijke ervaring geweest. Jaloers op jullie, een hele week in Collingwood!

Tot gauw, in het natte Nederland!

• 19 Februari 2024 - 08:37

Silke:

hi Bea en Jean-Paul,

het ist altijd zo leuk om je verslag te lezen en ons op deze manier in jullie reizen mee te nemen. bedankt en vooral: geniet ervan!

Silke

• 19 Februari 2024 - 09:28

Sandra Koens:

Hoi Bea en JP,

Heerlijk dat jullie daar overwinteren. Je hebt hier veel regen gemist, dus beter daar.

Weer erg leuk om te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben. Hopelijk knappen jullie snel op en alvast een hele goede terugreis en succes met de verbouwing.

Groetjes

Sandra

• 19 Februari 2024 - 13:33

Engeline:

Hallo

Wat doen jullie dat toch goed , echt genieten van het leven

Hier gaat het ook allemaal lekker zijn gangetje , doe op moment ondanks de regen veel tripjes in Nederland

Binnenkort weer 2 weken op de Veluwe doorbrengen en dan nu maar hopen dat ik de wolf voor de camera krijg :)

Hou jullie taai en tot horens

Groetjes Engeline