14 dagen Mexico voor een totale zonsverduistering - Reisverslag uit Durango, Mexico van Bea Tourne - WaarBenJij.nu 14 dagen Mexico voor een totale zonsverduistering - Reisverslag uit Durango, Mexico van Bea Tourne - WaarBenJij.nu

14 dagen Mexico voor een totale zonsverduistering

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

16 April 2024 | Mexico, Durango

Hallo Allemaal,

Even een kort verslag van ons bliksem bezoek aan Mexico.De reden was dus de zonsverduistering op 8 April. De baan van de eclipse ging over Mexico en over meerdere staten in de USA.Vanwege de wolkenverwachting hadden wij gekozen om naar Mexico te gaan.We vlogen, via Madrid, met de Iberia naar Mexico-stad en hier begon ons avontuur.

Onze eerste dag was Paaszondag.Met de metro gingen we naar de stad.Het was gezellig druk en we keken onze ogen wel uit.Mexico-stad heeft veel gezichten.Er zijn de luxe winkels en er zijn de vele marktkramen.De prachtig onderhouden oude gebouwen worden afgewisseld met bouwvallen.De feestvierende mensen worden in de gaten gehouden door veel politie en bewakers. Wij wandelden van het grote plein, via de winkelstraat naar een groot park.

Op dag twee beleefden we direct al 1 van de hoogtepunten van onze trip,een balloonvaart, bij zonsopkomst, boven de ruines van Teothihuacan.Heel vroeg werden we opgehaald en naar het startpunt gebracht.Iedere ochtend varen er ontelbare balloonen over de ruines.Het was prachtig, zo kleurrijk. Een uur voeren we over de ruines.Veel te veel fotos gemaakt maar het was dan ook zo fantastisch.

Op dag 3 vlogen we naar de kustplaats Mazatlan.Dit ligt op ongeveer 2 uur vliegen, ten noorden van Mexico-stad.Hier hadden we voor 3 dagen een hotel geboekt.Mazatlan is een stad waar veel Amerikanen naar toe komen voor een strand vakantie.We vonden een cafeetje waar ze goede koffie en heerlijke appeltaart hebben.Ons hotel ligt heel central. We ontmoeten onze Duitse Eclipse vriend Werner en tot zover is alles prima.Dan gaan we slapen en blijkt ons hotel midden in het uitgaanscentrumte liggen.Het lijkt of ons bed op de dansvloer staat.Echt niet te geloven wat een herrie.We kunnen, midden in de nacht, nog wel van kamer wisselen, maar daar we het hotel eigenlijk verder ook niets vinden, verhuizen we de volgende dag naar het luxe Holiday Inn.

Mazatlan was voornamelijk ons start punt voor een auto rit naar Durango en door naar Torreon, omdat hier het beste weer zou zijn voor de eclipse.We verkenden het oude stadscentrum van Mazatlan en hebben heerlijk langs de boulevard en het strand gewandeld.We vermaakten ons prima, maar de weersvooruitzichten voor onze uitgekozen eclipse plek werden steeds slechter en dit bracht toch wat spanning met zich mee.Want hiervoor kwamen we tenslotte.

Na drie dagen Mazatlan haalden we de huurauto op en zijn we naar Durango gereden.Hier zouden we zo wie zo 1 nacht geslapen hebben.De autorit was een avontuur op zich.Het was een prachtige tolweg door 60 tunnels en over ontelbare bruggen.Maar ik ga maar niet vertellen hoe er werd gereden en hoe ik daar zelf ook aan mee heb gedaan, want anders zouden we nooit op tijd op de plaats van bestemming geweest zijn.

In Durango aangekomen bleek ook hier het geboekte hotel niet aan onze verwachtingen te voldoen.3 sterren hotels in Mexico zijn echt voor ons niet goed genoeg.Gelukkig was er een nog een ander hotel beschikbaar, want wij waren zeker niet de enige Eclipse bezoekers in deze stad.We stonden ookin dubio wat te doen want we zouden doorrijden naar Torreon (nog 3 uur verder) maar daar waren nog meer wolken voorspeld.We besloten uiteindelijk om in Durango te blijven omdat vanuit hier er meer mogelijkheden waren om te eclipse te kunnen zien.Durango bleek ook een leuke stad te zijn.

Op de dag voor de eclipse zijn we naar het stadje Canatlan gereden en dit vonden we een geschikte plek om de eclipse te bekijken.En de weersvoorspelling was half bewolkt en dat was eigenlijk het beste wat we konden krijgen.Ook zou hier de eclipse bijna 4 minuten en 30 seconden zijn. In Durango zelf maar 3 minuten en 45 seconden.En dit vonden we best een groot verschil.

Op eclipse dag zijn we ‘s morgens vroeg naar Canatlan gereden.Onze duitse vriend had besloten om naar een andere plek te gaan, dus wij gingen met zijn tweetjes op pad.We waren 3 uur voor de totale eclipse in Canatlan en we vonden een superleuk cafeetje met enorm aardige eigenaren.Ze hadden zeer goede koffie en het leuke was dat ze het café “ Buen Camino” genoemd hadden omdat ze de Camino de Santiago gelopen hadden.We raakten in gesprek en wij legden aan hen uit wat ze konden verwachten tijdens de eclipse.Het café ging om 11.00 uur dicht voor de “siesta”.Wij wilden graag op hun terras blijven en dat was goed, maar uiteindelijk nodigden ze ons uit om bij hen thuis de eclipse te komen aanschouwen.Dat vonden wij erg leuk en zo kwamen we bij dit Mexicaanse koppel thuis.

Het bleef spannend qua wolken, maar het is allemaal goed gegaan en we hebben kunnen genieten van 4:27 minuten in de schaduw van de maan.Het was zoals altijd weer prachtig en ondanks dat dit voor een eclipse best lang was, was het toch weer veel te kort.Geen champagne om het te vieren deze keer, maar de blijdschap dat het gelukt was, was er niet minder om.

Het doel van de reis was nu voorbij maar we hadden nog wat dagen in Mexico.De planning was allemaal gebaseerd geweest op een autorit naar Torreon, dus nu moesten we nog wat langer in Durango blijven.We waren hier wel uitgekeken en vooral de hoogte en de lage luchtvochtigheid wel beu, maar we konden nog niet terug naar Mazatlan. Uiteindelijk zijn we 5 dagen in Durango geweest.Daarna weer de autorit naar Mazatlan en nog twee nachten hier om vervolgens terug te vliegen naar Mexico-stad.

Was het echt een relaxte vakantie? Nee, niet echt, het was een reis om de eclipse te zien en we hebben er het beste van gemaakt, maar Mexico vonden wij geen gemakkelijk reis land.Het was absoluut veilig, maar de taalbarriere was groter dan we hadden verwacht.En qua gezondheid ging het door de hoogte (circa 2 km) en de lage luchtvochtigheid (minder dan 20% in Mexico-stad en Durango) ook niet helemaal lekker.Maar we hebben weer een eclipse gezien en de balloonvaart was ook absoluut een hoogtepunt.In Mazatlan was het goed toeven en ja, ik heb wel geleerd dat je niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten.

Nu zijn we voorlopig even in Vlissingen en hopen we op een mooie zomer in Zeeland.Kom gerust langs voor meer verhalen.

Groetjes

Jean-Paul en Bea

• 16 April 2024 - 16:23

Kees En Marion Van Belzen:

Prachtig verslag van een mooie ervaring!

• 17 April 2024 - 14:21

Engeline:

Hoi, zat op jullie verslag te wachten toen ik over de eclips hoorde

Fijn dat het toch een mooie ervaring weer was

Groetjes Engeline

• 17 April 2024 - 20:04

Paul En Wendy:

Heel leuk om ook het verslag nog te lezen! We komen snel langs voor een bakkie en nog meer verhalen :-) Groeten Wendy Mila Lara Paul

• 20 April 2024 - 07:50

Hans:

Weer een ervaring rijker .. ;-)

• 21 April 2024 - 22:17

Guido:

Mooi ! Precies lang genoeg zo te horen :-)

• 23 April 2024 - 14:55

Sandra Koens:

Was weer een mooie reis met hier en daar wat hobbels. Maar mooi dat jullie weer de eclips hebben gezien