Ja, een reisje met de trein, trein trein - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu Ja, een reisje met de trein, trein trein - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu

Ja, een reisje met de trein, trein trein

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

23 April 2009 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hallo Allemaal,

Jean-Paul en ik hebben dus een traditie, nou ja, traditie? In ieder geval hebben we nu beiden een keer met Pasen een verrassingsuitje georganisseerd. Vorig jaar Jean-Paul en nu was ik dus aan de buurt.

Het was niet makkelijk om iets te bedenken. Er is natuurlijk ontzettend veel te doen in Nieuw Zeeland, maar wat kon de helicoptervlucht van vorig jaar overtreffen. Voor een treinfan zoals Jean-Paul is een treinreis altijd een feest en daarom had ik besloten om de Tranzalpine trein van Christchurch, dwars over het Zuid Eiland, door de bergen, naar Greymouth te boeken. En dit was een succes.

Op Goed Vrijdag vlogen we van Wellington naar Christchurch. De trein ging pas op Zaterdag, dus we hadden 1 dag in Christchurch. Een relaxte dag die we doorbrachten in de botanische tuin en op ons favoriete terras op het grote plein bij de Kathedraal.

De trein vertrok om 08.15, dus vroeg op. De tocht duurde ongeveer 4.5 uur. Er lag verse sneeuw op de bergen en het was mooi weer, dus het was een prachtige tocht. We hadden echt mazzel. De trein klimt door de Southern Alps, met als hoogste punt, het plaatsje Arthurs Pass, op 773 meter hoogte. Als de trein de daling inzet is er direct een tunnel van 12 minuten. Aan de westkant van de Alpen is het vaak slecht weer, maar gelukkig deze keer niet.

Bij aankomst in Greymouth was het zonnig en na ingecheckt te hebben in het motel gingen we op pad met een huurauto. Ik kan weer heel wat superlatieven gebruiken, maar laat ik het deze keer eens op mooi, mooi, mooi houden. Om de 500 meter zetten we auto weer langs de kant, om maar weer een foto te maken.

We bezochten "the Pancake Rocks" bij Punakaiki. Dit zijn zeer apart gelaagde rotsen. Het komt denk ik wel op de fotos over.

In Wellington is er niet echt een mogelijkheid om de zon in de zee te zien zakken. Aan de westkust natuurlijk wel. We dachten even dat er misschien te veel bewolking op de horizon zou zijn, maar uiteindelijk hebben we genoten van een hele mooie zonsondergang.

Mocht je ooit in Greymouth komen ga dan niet bij de Pizzeria Bonzai eten, want dan moet je heel lang wachten. Ter compensatie aten we dan wel bijna gratis, maar echt dit kunnen we niet aanraden.

Op de zondag zijn we weer naar The Pancake Rocks gereden. Met het ochtendlicht en gelukkig weer blauwe lucht was het zeker de moeite waard om het voor de tweede keer te bekijken. Verder zijn we door gereden tot aan het stadje Westport. Het was Paaszondag en echt je kon hier een kanon afschieten. Zeker mag ik niet vergeten te melden dat we geheel onverwachts een "weka" familie tegenkwamen. Pa en Ma Weka met twee kuikentjes, heel schattig.

Tweede Paasdag was qua weer een echte westkust dag, dus regen, maar dat weerhield ons er niet van om nog een stukje te gaan rijden en zo kwamen we onverwachts bij een waterval terecht. Aan de westkust zijn nog heel wat "one lane Railroad bridges" oftewel een brug met 1 rijstrook waar je zomaar een trein kan tegenkomen. Ze zullen langzaam gaan verdwijnen wat is een beetje van de zotte om nog van dit soort bruggen te hebben in de doorgaande wegen, maar voorlopig blijft het toch nog wel uniek.

De trein vertrok weer om 14.15. We zaten nu aan de andere kant en konden dus nu van de andere beelden genieten. Al met al was het een zeer geslaagd weekend.

Ondertussen is Jean-Paul ook al weer een weekend bij vrienden in Invercargill geweest. En ik ben heerlijk wezen winkelen en had een vriendinnenavond thuis.

Gelukkig hebben we nog steeds heel redelijk weer, al wordt het langzaam wat kouder, maar we gaan niet klagen. Ik zal wel een dikke jas hebben als ik zaterdag op de tribune zit bij een rugby wedstrijd in het stadion.

Goed, dat was het wel weer. Voor iedereen die de April/Mei vakantie op pad gaat, veel plezier en we horen graag wat jullie gaan doen of gedaan hebben.

O ja, bijna vergeten, ik heb van Jean-Paul alvast een cadeautje gehad voor mijn verjaardag, een nieuwe camera. We houden geen competitie wie de mooiste fotos maakt, maar een paar van de volgende mooie plaatjes zijn door mij genomen, geniet van allemaal.

Heel veel groetjes en tot over niet al te lang,

Bea

• 23 April 2009 - 11:03

Sandra O Te Z:

Ha Bea en JP,
    Jee zeg, wat een geweldige trip weer. En natuurlijk onwijs mooie foto's. Het lijkt wel of deze foto's mooier zijn als de foto's die JP gemaakt heeft. :o)))
    Wij gaan zaterdag heerlijk 2 weekjes naar ons huisje in Drente. Nu maar hopen dat het weer zo blijft. Lekker uitrusten en genieten. Hier op het werk gaat het ook hartstikke goed. We hebben een nieuwe manager en het klikt goed tussen ons. Dat moet je natuurlijk altijd maar afwachten. Maar we hebben geluk.
    Leuk je haar zo Bea!
    Voor de rest gaat het goed hier. Henny en ik zijn lekker aan SB'en. Ik ben al ruim 10kg kwijt en Henny 15kg. Dus in de zomer mag ik over het strand paraderen. :o)

Nou Bea, het was weer een leuk verhaal met mooie foto's.

De groetjes aan JP en een dikke kus voor jullie

groetjes
    Sandra

• 23 April 2009 - 11:12

Jolanda S Te K:

Hoi Bea en JP,
    Wat een heerlijk verhaal weer en ontzettend mooie foto's. Enneh leuk hoor je haar.
    Groetjes en tot gauw,
    hier hebben we al een week zon, alleen 'smorgens nog erg koud (zeker op de motor).
    Doeieieieieieie

• 23 April 2009 - 18:57

Gerrie:

Wat een mazzel hebben jullie gehad tijdens deze trip, de natuur ziet er prachtig uit!
    En wat gaaf dat je naar een rugby wedstrijd gaat!! Wij zien het heel vaak op tv. Pas nog waren de wedstrijden van 6 nations.
    Wij zijn thuis heel druk met de tuin, in de buurt vindt eindelijk het groot onderhoud plaats. Bij ons wordt de grond met 35cm verhoogd en verderop zelfs 55cm!
    De schutting is vernieuwd en de achtertuin is al wel verhoogd maar nog niet alle tegels liggen op hun plek. Eind mei dan is de voorkant aan de beurt, alles moet in September klaar zijn.
    Ik zal je foto's sturen als alles klaar is.

Groetjes, Ger

• 27 April 2009 - 07:58

Hedwig:

Mooie reis, Bea. Prachtige natuur ook weer. JP had me door de telefoon al het een en ander erover verteld. Zo te zien hebben jullie het ook nog niet koud daar (korte mouwtjes!). In NL hebben we heel wat mooi weer gehad de laatste weken en veel pollen in de lucht; niet zo fijn voor hooikoortsers. Nu pietsje regenachtig. De natuur onluikt hier mooi op het moment. Alle kleuren groen in de bossen en tuinen. Elk jaar weer een klein wonder.
    Bea, fijne verjaardag overmorgen en tot ziens in juni.
    Groetjes Hedwig Suurmeijer