Na zomer in Blenheim - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu Na zomer in Blenheim - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu

Na zomer in Blenheim

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

19 Mei 2013 | Nieuw Zeeland, Blenheim

Na zomer in Blenheim

Hallo Allemaal,

Het is al weer mid Mei. Pasen is al weer heel wat weekjes geleden, maar daar begint deze keer het verslag. Pasen betekent voor ons geen paaseieren zoeken, maar wel lekker 4 dagen vrij. Een flinke autorit stond op het programma, Blenheim- Dunedin, dus bijna het Zuid Eiland van noord naar zuid. En ook weer terug. Een beetje te gek eigenlijk voor 4 dagen, maar autorijden doen we voor ons plezier en bijkletsen bij onze vrienden in Dunedin is altijd gezellig.

Op een uur rijden van Blenheim bevindt zich de Kaikoura kust. Prachtige vergezichten en ontzettend veel zeehonden. ( maar hierover later meer ). Heel veel foto stops, dus we schoten niet echt op, maar gelukkig hadden we dan ook geen einddoel voor de eerste dag rijden. Er zijn niet veel wegen naar het zuiden. De Highway One is de voornaamste route en voor Nieuw Zeelandse begrippen was die weg behoorlijk druk. Geen files of zo. Wij besloten om net voor Christchurch de binnenland route te nemen. Daar is een scenic route van gemaakt. En inderdaad deze route is zeer mooi. Constant zicht op de Alpen en ook nog eens heerlijk rustig.
Wil je meer weten kijk dan op deze web pagina: http://www.fourcorners.co.nz/new-zealand/inland-scenic-route/

Wij eindigde onze dag in Methven. Dit was al ver over de helft van de totale afstand, dus op dag twee konden we rustig aan doen. Oamaru is een leuk stadje ongeveer halverwege Christchurch en Dunedin. Een prima koffiestop en we zullen hier zeker in de toekomst nog vaker terug komen. Om ongeveer 16.00 waren we in Dunedin, het eindpunt. We hadden hier niets anders gepland dan onze vrienden bezoeken.

Het was ook maar 1 nachtje Dunedin en op Eerste Paasdag rind 12.00 begonnen we weer aan de terugweg. Op Tweede Paasdag kwamen we door Christchurch. Het centrum van de stad is nog steeds afgesloten door de aardbeving van twee jaar geleden. Maar verder is het best wel een drukke stad. Na een gezellige koffiestop bij een ex KLM collega en een snelle “Hi&Bye” bij mijn voormalige baas van Air NZ hebben we deze stad weer achter gelaten. Christchurch – Blenheim is ongeveer 330 kilometer. Qua afstand niet zo veel, maar op zo’n dag in een lang weekend, toch geen pretje om te rijden. Niet echt vanwege te drukte, maar voornamelijk om dat het gehele stuk een tweebaansweg is en je je iedere keer afvraagt wanneer er een tegenligger komt die een belachelijke inhaalmanoevre doet. Want rijden, nee dat kunnen de Nieuw Zeelanders niet. Maar rond 19.00 ( en ongeveer 1500 kilometer later ) waren we weer veilig thuis.

Dat was dus het Paas weekend, begin April. Eind April hadden we ook nog een nationale feestdag, Anzac Day. Dit weekend zijn we thuis gebleven en hadden we vrienden over uit Wellington. Met deze vrienden zijn we terug gegaan naar de Kaikoura Kust. Niet alleen is deze kust erg mooi, maar er is ook een heel bijzondere zeehonden creche. Niet zoals in Pieterburen, maar puur natuur. De baby zeehondjes zwemmen/klauteren een stroompje door naar een meertje met waterval. Hier vinden ze bescherming tijdens de winter. Het is echt geweldig. Je kan de dieren zien op minder dan een meter zonder hekken. De vraag is hoelang dit nog kan, daar er nu wel heel veel bezoekers komen. Er staan wat fotos bij dit verslag en ik hoop echt dat het overkomt hoe speciaal dit is. De zeehondjes zijn hier van April to Oktober. We zijn er nu nog een keer geweest en ik weet zeker dat we er deze winter nog wel een keertje naar toe gaan. Dit is de link van Tripadvisor over Ohau Stream. Er staat ook een commentaar van mij bij: http://www.tripadvisor.ca/ShowUserReviews-g255374-d2220788-r157915595-Ohau_Waterfall_Walk_and_Seal_Pups-Kaikoura_Canterbury_Region_South_Island.html

In April was er verder mijn verjaardag. Maar dat is niet echt gevierd. Volgend jaar zullen we daar maar eens een groot feest van maken en jullie zijn bij deze vast uitgenodigd. En dan natuurlijk Kroningsdag. Geheel onverwachts hadden wij ook een Oranje feestje. Een restaurant hier in Blenheim had een Hollands avondje georganisseerd. Bitterballen, koninginnesoep, hutspot met rookworst en griesmeelpudding, plus beelden via het internet van de activiteiten in Amsterdam.
Er waren ongeveer 40 Nederlanders en het was een gezellige avond.

Het blijft prachtig weer hier. We hebben nog dagen van in de twintig graden gehad.
Regelmatig rijden we de 30 kilometer naar Picton en genieten we hier van een bakkie aan de waterkant. Picton is een klein dorpje maar daar de veerboten van en naar Wellington hier komen is het erg levendig. Bovendien ligt het midden in de Marlborough Sounds en dit levert mooie plaatjes op.

Ik werk nu al weer meer dan 3 maanden bij de Winebottlers. Het was erg wennen, maar ik heb mijn draai nu wel gevonden en ik begin de wijnindustrie steeds interessanter te vinden. Iedere week krijg ik een flesje wijn mee naar huis, dus wie weet wordt ik nog eens een kenner.

We hebben ook onze eerste druivenoogst meegemaakt. De bevolking in Blenheim verdubbelt bijna omdat er zoveel personeel nodig is. De oogstvoortuigen en tractoren zorgen voor verkeersopstoppingen. Op Goede Vrijdag, net voor we op pad gingen, werd de wijngaard bij ons achter geoogst. Leuk dat we dit net even meemaakten.

Over 7 weken komen we naar Nederland. Ik weet niet of ik voor die tijd nog wat op deze website schrijf. Het grootste gedeelte van de tijd zitten we in Zeeland. Wie zin heeft in de dagtripje die kant op, is uiteraard van harte welkom. Ook ben ik van plan om een dagje naar SPL te komen en misschien geeft dit een mogelijkheid om elkaar te treffen.

Goed, dat was het weer voor nu. De fotos kunnen denk ik, ook wel weer gebruikt worden voor Nieuw Zeeland promotie en dat is eigenlijk ook wel een beetje de bedoeling.

Heel veel groetjes, ook van Jean-Paul,

Bea

• 19 Mei 2013 - 09:27

Ton:

Hoi Bea & Jean-Paul,
    Leuk verslag en erg herkenbaar, foto's zorgen gelijk weer voor een heimwee gevoel! Die zeehondenopvang is echt geweldig, weer een reden om terug te komen naar NZ. Hele mooie foto met die waterval. Inlijst en ophangbaar zeg maar.

We zien jullie van de zomer, wellicht zelfs in Zeeland.
    Groetjes en knuffels van ons beiden!
    Nanneke & Ton

• 19 Mei 2013 - 21:10

Kees & Marion:

Hoi Bea en Jean-Paul,

Bedankt weer voor het leuke verslag, we hebben het met veel plezier gelezen !
    Mooie foto's, waarvan een aantal ook voor ons herkenbaar.
    We krijgen altijd weer zo'n gevoel van "we moeten toch echt nog eens terug"
    We hopen jullie binnenkort weer te zien als jullie in Zeeland zijn !

Groetjes,
    Kees & Marion

• 20 Mei 2013 - 13:02

Engeline:

Hallo Bea en Jean-Paul

Goh wat ziet dat er toch prachtig uit. De foto van de veerboot en de kust bij Blenheim roept wel hele "oude"herinneringen op.
    En die zeehondjes in een woord geweldig.
    Jaren loop ik ook te roepen ik moet toch eens terug naar NZ. Nou als alles goed gaat , dan gaan wij NZ begin volgend jaar doorkruisen . Wij zijn druk allerlei informatie aan het verzamelen en de links die je meestuurt te bekijken.
    Misschien zie ik je op SPL weer, (bakje bij de starbucks??) .Veel plezier in Blenheim en misschien tot ziens

• 21 Mei 2013 - 09:17

Jo S Te K:

Wauw, wat een fantastisch mooie foto's weer. Zeker die met de kleine zeehonden bij de waterval.
    Hoop je binnenkort te zien op Schiphol. Koffie bij de starbucks lijkt mij een goed plan. Hoor graag hoe laat je daar bent.
    Groetjes uit een koud en vooral nat Nederland.
    Jo

• 21 Mei 2013 - 21:58

Hedwig:

Leuk om te lezen. Was wel een tocht met veel km's in een korte tijd. Maar ja, wel weer veel gezien dus. Ik benijd jullie lange, mooie nazomer. De lente hier lijkt wel herfst. Brr, regen en 12 graden vandaag.
    Groetjes Hedwig

• 24 Mei 2013 - 14:24

Anneke:

Mooi om te lezen & te zien. Wat is het er toch mooi!

• 31 Mei 2013 - 15:44

Mevr. Van Der Jagt:

Lieve kinderen,

Hartelijk dank voor het intressant verslag op de computer. Met mij verloopt alles naar wens in het bejaardenhuis. Mevr Steenaard was op bezoek. Nogmaals hartelijk dank voor jullie verslag.

Tot ziens, Liefs Ma van der jagt