De Cruise zelf - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Bea Tourne - WaarBenJij.nu De Cruise zelf - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van Bea Tourne - WaarBenJij.nu

De Cruise zelf

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

04 December 2023 | Verenigde Staten, San Diego

Hallo allemaal,

Er is heel wat te schrijven. Om de verhalen niet al te lang te maken zal ik de reis opdelen in aparte reisverhalen. Ik zal beginnen met de cruise zelf. Dan een verhaaltje over San Diego en Hawaii. Vervolgens over onze stop in French Polynesia en dan over Rarotonga, de twee stops in Tonga en als laatste over Norfolk Eiland. Dus ergens in de komende weken kunnen jullie deze verhalen verwachten.

Dus nu allereerst de cruise zelf. Op 8 oktober stapten we aan boord van de Noordam. Dit is 1 van de 10 schepen van de Holland America Line (HAL). Het was een 35 daagse cruise van San Diego naar Sydney.

Allereerst, bij vertrek had de HAL had een verrassing voor ons. We hadden een kamer met vrij zicht geboekt maar we kregen een kamer met een balkon. Kamer 8114, dus op de achtste verdieping en vrij achterop het schip. Dit betekent ook,heel dicht bij het Lido dek.Koffie en thee op 1 minuut lopen. ( en ook wel grappig om te vermelden, sinds begin 2021 hebben we nog niet zo lang op 1 plek geslapen )

Het is een groot schip om te verkennen. Belangrijkste plekken voor ons:

• de Lido Market, voor ontbijt, lunch en avondeten,
  • het Crows Nest, voor op verdieping 10, de enige plek met zicht vooruit.
  • De Ocean View bar,hier dronken we vaak onze koffie in de ochtend. Lekker rustig.
  • The Rolling Stone lounge. Hier ging ik 's avonds vaak swingen. De band was zeer goed. En ik kwam hier ook voor andere bijeenkomsten.
  • Deck 3. Dit dek heeft de mogelijkheid om buiten rondjes te lopen en hier liggen heel wat voetstappen van ons.

De cruise had veel zeedagen, maar liefst 22 in totaal. En misschien niet goed voor te stellen,maar het was heerlijk relaxen. Over het algemeen zag een zeedag er zo uit:

• We waren wel vroeg wakker.Rond 07.00 vaak al en om 07.30 aan het ontbijt. Dan direct wat rondjes lopen om die calorien te verbranden.
  • Om 10.00 uur ging ik vaak naar "coffee with Erin". Erin is de cruise director. Ze stelde tijdens dit koffie uurtje diverse bemanningsleden voor. Dit was een goede manier om een inkijkje te krijgen in het leven aan boord.
  • Rond 11.00 uur, "koffie met Jean-Paul.
  • Tussen 12.00 en 13.00 lunch tijd.
  • 'S middags was er regelmatig een presentatie over de bestemmingen.
  • En verder gingen ik "wandelen" om tot zeker 10.000 stappen te komen per dag.
  • Soms lag ik ook bij het zwembad of we speelden een spelletje.

Jean-Paul heeft veel "fotowerk" kunnen doen, dus veel fotos uitgezocht. Ik heb ook zeker 10 boeken gelezen.

Rond17.00 gingen we naar het Lido deck waar we onze vrienden Ton en Nanneke ontmoetten. Etenstijd dus.

Na het eten ging ik soms naar een show in het theater of dus naar de Rolling Stone Lounge.

Maar meestal lagen we toch vroeg op bed.

Dan even over het eten. Ja dat is er meer dan genoeg. We hebben ons proberen in te houden maar ik vrees dat dit niet gelukt is. Maar voorlopig is er geen weegschaal in de buurt. Wij hebben bijna altijd in de "Lido Market" gegeten. Dit is het buffet restaurant. De keuze is reuze, maar eerlijk gezegd na 30 dagen werd het toch ook weer veel van hetzelfde. Er wordt wel geprobeerd om te variëren en zeker de toetjes buffetten zijn geweldig.

Voor dat ik dit verhaal afsluit even een stukje over het personeel. Ze zijn echt allemaal geweldig aardig en hulpvaardig. Ze werken keihard en iedere gast is koning. En dat geldt voor personeel van alle rangen. Een officier of manager doet net zo geweldig zijn best als de obers en schoonmakers. Een groot deel van de officieren is Nederlands en de kapitein ook. We hebben veel gezellige praatjes met deze medewerkers gehad.

In de volgende verhalen kom ik waarschijnlijk nog wel terug op wat andere onderwerpen want er is nog zoveel te vertellen.

Tot het volgende verhaaltje.

Groetjes, Jean-Paul en Bea

• 04 December 2023 - 08:26

Nanneke Hartenberg :

Ha Bea, leuk! En ik heb gelijk beeld erbij als ik het lees. Doet weer fijn terugdenken aan deze bijzondere reis.

• 04 December 2023 - 08:36

Engeline:

Hoi Bea en JP

Wat een levensgenieters zijn jullie , doen jullie goed

Ben echt benieuwd naar het vervolg , leuk om de cruise zo helemaal mee te maken

Groetjes Engeline

• 04 December 2023 - 08:45

Carola:

Leuk verhaal en geeft een idee van wat een cruiseschip is. Kan me er niks bij voorstellen. Lijkt wel een drijvend dorpje :)

Geniet nog van je vakantie en kijk uit naar het volgende verhaal

• 04 December 2023 - 09:00

Wendy En Paul:

Hi Bea en Jean-Paul!

Ik snap helemaal het genieten van de rust en de kunst van het niets doen, ik verlang er ook naar [e-1f642] En toch is je dag zo weer gevuld met wandelen, koffie drinken en eten en foto’s uitzoeken. Wij genieten op afstand mee! Ik weet dat het bijwerken van zo’n verslag een hele klus is, dus doe rustig aan [e-1f609]

Tot de volgende!

Groeten, Wendy Mila Lara Paul

• 04 December 2023 - 09:03

Wendy En Paul:

Mooie kamer ook trouwens! En handig die deurmat met de dag erop! [e-1f603]

• 04 December 2023 - 09:22

Hedwig :

Geweldig! Tien boeken lezen is idd super relaxed. Die wandelingen aan boord waren dus wel nodig ja, na al dat lekkere eten. [e-1f609]

• 04 December 2023 - 10:02

Heleen:

Ooooh wat een prachtige hut! Heerlijk zeg! Ben nu eigenlijk wel een beetje jaloers hahaha. Veel te doen zeg op zo'n schip. Ik heb weleens een serie gezien over hoe het eraan toe gaat op zo'n cruiseschip en inderdaad zag ik toen ook dat die mensen echt dag en nacht keihard werken allemaal en alles doen om het de gasten zo aangenaam mogelijk te maken. Wel een opgave hoor, pfff, moet je echt voor in de wieg gelegd zijn. Ja, dat eten en die buffetten, inderdaad moeilijk om een keuze te maken. Geen weegschaal in de buurt [e-1f602], mooi zo. Gezellige foto's ook. Leuk dat je er een vervolgverhaal van maakt.

Groetjes aan JP.

Heleen

• 04 December 2023 - 15:22

Hilde:

Hoi Bea, superleuk om je verslag te lezen en zo een inkijkje te krijgen in het leven aan boord.

Heb hier in Sydney met bewondering naar 2 afvaarten gekeken, wat een enorme boten zeg.

Voor jullie heerlijk nagenieten nu, en met al die foto’s gaat dat helemaal lukken !

liefs Hilde

• 04 December 2023 - 17:29

Henk:

Indrukwekkend zo’n varende stad met alles erop en eraan. Zo te lezen hebben jullie volop genoten, zeker na die super upgrade met privé balkon. Ben benieuwd ook naar de volgende verhalen omtrent wat jullie allemaal gezien hebben.

• 04 December 2023 - 21:05

Paul Tibbe:

Maar....jullie zijn nog helemaal niet oud [e-1f633][e-1f60b].

Gave reis hoor. Jongst zoon studeert nu in San Diego en ook die stad is de moeite waard, begreep ik.

Maar zo'n cruise lijkt mij inderdaad niet echt snel vervelen. En die hut [e-1f60d].

Ben benieuwd naar de volgende verhalen alweer. Groetjes aan JP!

• 07 December 2023 - 15:45

JoSV:

Wauw wat een mooie hut hebben jullie en die toetjes ........ yammie.

veel plezier en fijn dat we zo mee kunnen genieten.

groetjes,

Ro[e-38]Jo