De eerste bestemmingen in de Stille Oceaan - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Bea Tourne - WaarBenJij.nu De eerste bestemmingen in de Stille Oceaan - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Bea Tourne - WaarBenJij.nu

De eerste bestemmingen in de Stille Oceaan

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

17 December 2023 | Frans Polynesië, Papeete

Bonjour,

Daar ben ik weer met het vervolg van onze cruise. De titel is uiteraard niet correct want de Hawaiaanse eilanden liggen ook in de Stille Oceaan,maar deze staan toch niet echt bekend als “Pacific Islands” dus vandaar dat ik de volgende bestemmingen benoem als de eerste bestemmingen in de Stille Oceaan.

Voor ik verder ga, even iets over hoe we bepaald hebben wat we zouden doen op de bestemmingen. Als je een cruise boekt is er een programma bekend. De cruise maatschappijen bieden ook excursies aan, maar die zijn vreselijk duur.Ik ben als volgt te werk gegaan. Allereerst heb ik opgezocht waar de boot precies zou aanleggen. Dat opzoeken is natuurlijk op het internet.Vervolgens kijk ik wat er lokaal aan excursies wordt aangeboden of dat het mogelijk is om zelf een auto te huren. Ook kijk ik of het wel nodig is om iets te boeken, want soms is er veel ook op loopafstand te doen. En dan maak ik de afweging tussen kosten en het gemak van de diverse mogelijkheden.Voor bijna alle bestemmingen had ik dus op voorhand al iets geregeld,

De eerste bestemming was Kiribati, oftewel Kersteiland.Helaas hebben we hier geen voet aan wal kunnen zetten.De Noordam ging wel voor anker en de tenders zijn te water gelaten, maar daar hield het helaas mee op.Daar er te veel wind stond en het water in de lagune hierdoor te ontstuimig was, was er kans dat de tenders zouden vastlopen en dat risico was te groot.Kiribati zag er zeer idyllisch uit, in de verte, maar verder kan ik er dus niets overschrijven. Gelukkig had ik voor deze bestemming ook niets geregeld, want er was gewoon eigenlijk niets te doen, er kan alleen gewandeld worden.

De volgende bestemming was Frans Polynesië.Van deze voormalige Franse kolonie zouden we drie eilanden bezoeken.Het eerste eiland was Tahiti.Het schip meerde rond 14.00 uur af in Papeete, de hoofdstad van Frans Polynesië.We bleven hier zelfs een nacht over.Ik had een auto gehuurd.Deze konden we om 15.00 afhalen en dan de volgende dag om die tijd weer inleveren.Zo hadden we dus 2 dagen om het eiland te verkennen.

De eerste dag reden we in zuidelijke richting.Het was niet echt zoning, maar natuurlijk wel warm.Hierdoor leken de stranden en de zee iets minder tropisch als je zou verwachten.We zagen veel fruitbomen en prachtige bloemen.Er zijn veel kerken en het was best volgebouwd.Het zag er allemaal wel wat verwaarloosd uit en alle cafés en restaurants die we tegen kwamen, hadden de Covid niet overleefd.Er was niets open waar we even wat konden eten of drinken.

Op dag twee reden we in noordelijke richting.Dit was minder druk bebouwd en hier waren een paar locaties die nog voor toeristen in stand gehouden waren.We bezochten een waterval, een blowhole en een strand waar dan wat voorzieningen waren en een café open was.We zagen best mooie plekken, wit strand, palmen en de blauwe zee, maar we hebben niet iets gevonden wat ineen reclame folder van Tahiti had kunnen staan. Dat zal waarschijnlijk in het deel van het eiland geweest zijn waar we niet hebben kunnen komen.Maar het was zeker de moeite waard en ik denk wel dat we een goed beeld van het gewone leven op Tahiti hebben gezien.

Het eiland Moorea was de tweede stop.Dit ligt op een paar uur varen van Tahiti.Vandaar ook dat we pas om 23.00 uur vanuit Papeete wegvoeren. Moorea is een klein eiland.Jean-Paul en Ton hebben een busrit over het eiland gedaan.Dit was een excursie van een halve dag.Hun reisleider heeft ze veel verteld over het leven op het eiland.Nanneke en ik hadden een walvissen boottocht geboekt.Op een klein bootje voeren we de lagune uit en hebben gelukkig inderdaad een paar walvissen gezien.(maar dit was niet echt op de foto vast te leggen).Een onderdeel van deze boottocht was ook zwemmen in de lagoon.Dit was mooi en verfrissend.Helaas was het ook deze dag niet stralend blauw en daardoor zijn de kleuren van de lagoon helaas iets minder sprekend.

De derde stop was het eiland Raiatea.Voor deze stop had ik niets voorbereid omdat deze bestemming op het laatste moment was toegevoegd.In het oorspronkelijke programma stond Bora Bora vermeld.Maar onze boot was te groot en mocht daar niet meer naar toe.Heel jammer natuurlijk, want wie wil er nu niet naar Bora Bora.Het alternatief was dus Raiatea.Zoals in iedere haven kan je, als je van boord komt nog van alles boeken want de lokale touroperators en taxi chauffeurs willen graag geld verdienen, wat logisch is natuurlijk.Prijzen zijn dan trouwens vaak veel beter dan vooraf op het internet heb ik geleerd.Jean-Paul en ik gingen informeren bij een autoverhuur bedrijf en die hadden nog een auto.Dus wij hebben samen een rondje Raiatea gereden.Dat kan ongeveer in 3 uur. Wij hebben er iets langer over gedaan.Het was zeer interessant, erg kleurrijk en we hebben genoten.

Soms lees je wel eens of het wel goed is dat die grote boten naar die kleine eilanden gaan en de impact wat dit zou kunnen hebben.Ik kan alleen maar eerlijk zeggen dat de mensen oprecht blij zijn met de terugkeer van de cruise boten na de Covid periode.Het is voor hun echt een extra bron van inkomsten.Als er een boot komt dan is iemand voor 1 dag even taxi chauffeur of een auto wordt gebruikt als shuttle.Scholieren vinden het interessant om met de toeristen te praten en leren zo een andere taal of iets van de wereld.Ik vond het jammer dat wij niet naar Kiribati konden, maar ik bedacht me ook, wat een teleurstelling dit geweest moet zijn voor de inwoners, die waarschijnlijk al klaar stonden met hun koopwaar en die nu al die inkomsten misliepen.

Goed, dit was even een korte impressie van onze stops in Frans Polynesië.Volgende keer Tonga en Rarotonga.Tot dan,

Au revoir,

Jean-Paul en Bea

• 17 December 2023 - 10:44

Hedwig:

Dat vind ik ook altijd nogal een punt: moet je nou blij zijn met die horizonvervuilende grote schepen bij die pittoreske eilanden en dorpjes.

Ik ben er nog niet uit. Ook al begrijp ik uiteraard de andere kant van het verhaal.

Enfin, jullie hebben mooie dingen gezien.

Groetjes Hedwig

• 17 December 2023 - 14:22

Heleen:

Bonjour! Zo zeg, jullie hadden wel geluk met die walvissenexcursie! Ik heb in Lapland een hele dag op een matige boot gezeten met allemaal Chinezen en geen enkele walvis gezien. Het was in februari en achteraf bleek dat die beesten rond die tijd allemaal alweer vertrokken zijn naar warmere wateren :( Dus weer wat geleerd.

Altijd lekker, even zwemmen in zee en toch weer anders dan thuis in Vlissingen hè.

Over je opmerking m.b.t. de cruiseschepen: In Venetië zijn ze er niet zo blij mee hoor, want ze brengen schade toe aan de kades; die zijn natuurlijk middeleeuws en toen hadden ze uiteraard nog geen cruiseschepen, maar slechts gondels. Bovendien vind ik het geen gezicht, die drijvende flatgebouwen die je ziet liggen als je tussen die oude steegjes door kijkt.

Wel fijn voor de bevolking van die eilanden dat hun economie o.a. door het bezoek van die schepen weer goed op gang is gekomen. Dus elk nadeel hep se voordeel dan maar weer.

Groetjes uit Sas!

• 17 December 2023 - 20:35

Hans:

Bonsoir Bea en Jean-Paul, las weer heerlijk weg. Blijf genieten .. ;-)

• 18 December 2023 - 09:52

Paul En Wendy:

Jammer van Kiribati en ook zeker Bora Bora, die lagoon is erg mooi. Maar verder genoeg mooie dingen gezien zo te zien [e-1f642] De waterval op Tahiti komt bekend voor. Raiatea zijn we niet geweest, wij waren op het ernaast gelegen Huahine.

Leuk weer om te lezen en kijk nu al uit naar de verhalen over Tonga en Rarotonga!

• 19 December 2023 - 10:59

JoSV:

Weer leuk verhaal om te lezen en mooie foto's om van mee te genieten.

• 20 December 2023 - 22:48

Ton:

Ja, Kiribati was jammer maar niets aan te doen. Verder waren dit geweldig mooie eilanden met spontane en heel vriendelijke mensen en we hadden natuurlijk ook nog het perfecte weer hé!

Je hebt gelijk m.b.t. je opmerkingen over zo'n groot schip op die eilanden: Ik denk dat er overal zeker 10 kraampjes (en meestal veel meer) waren waar de lokale bevolking haar spullen verkocht of zich als gids/taxi verhuurde.

Het was aandoenlijk om te zien hoe blij b.v. de lokale bevolkingsgroep in Tonga was met de Noordam en wat een prachtige afscheidsceremonie ze gaven toen het schip weer vertrok.

Overigens heb ik in bijna elke haven wel een foto genomen van de Noordam in de haven, met telkens toch een trots gevoel....