De volgende eilanden in de Stille Oceaan - Reisverslag uit Rarotonga, Cook Eilanden van Bea Tourne - WaarBenJij.nu De volgende eilanden in de Stille Oceaan - Reisverslag uit Rarotonga, Cook Eilanden van Bea Tourne - WaarBenJij.nu

De volgende eilanden in de Stille Oceaan

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

24 December 2023 | Cook Eilanden, Rarotonga

Hallo Allemaal,

Zoals beloofd, hier het verslag over de volgende eilanden die we hebben aangedaan tijdens onze cruise met de Noordam.

Vanuit Frans Polynesië was het één dag varen naar Rarotonga, één van de eilanden van het land “the Cook Islands”.In de tijd dat wij in Nieuw Zeeland woonden hebben wij veel over Rarotonga gehoord, want het is een favoriete vakantie bestemming van vele Nieuw Zeelanders en het is maar drie uur vliegen vanuit Auckland. Wat ons betreft is het er nooit van gekomen om hier eens naar toe te gaan, dus we vonden het zeer leuk dat de cruise deze bestemming aandeed.

Het schip gooide de ankers uit in een baai vlakbij het grootse dorp van het eiland, Avarua.Helaas verliep het vervoer met de tenders weer niet helemaal zoals het moest en moesten we wat langer wachten.Geluk bij een ongeluk, want dit betekende dat ik de eerste helft van de WK Rugby finale heb kunnen kijken.Uiteindelijk zetten we voet aan val zo rond half elf.We hadden niets geboekt en we gingen op pad, met de hoop dat er misschien nog een auto zou zijn.

Uiteindelijk was er bij het tweede verhuurbedrijf waar we kwamen nog een auto beschikbaar.Maar dit was een twee zitter en we waren met zijn drieën.Nu is Rarotonga een zeer klein eiland en kan het in ongeveer 45 minuten worden rondgereden.Dus we besloten deze auto te huren en ik zou eerst een rondje met Jean-Paul rijden en daarna met Nanneke.Zo gezegd, zo gedaan.

Rarotonga is echt zoals je een tropisch Pacifisch eiland voorsteld.Prachtige witte stranden, de mooie blauwe kleuren van de lagune, veel palmbomen en hier en daar wat vakantie dorpjes, maar gelukkig geen grote vakantie complexen.Jean-Paul en ik deden bijna twee uur over ons rondje, met diverse stops bij baaien, stranden en andere mooie punten.Tijdens het rondje met Nanneke ben ik gaan zwemmen bij Muri Beach.Het water was heerlijk, niet te warm en niet te koud.Het was echt genieten. We vonden het zeer leuk om nu eindelijk op Rarotonga te zijn.En wie weet gaan we nog wel eens terug voor een wat langere periode.

Na twee dagen varen en nogmaals de datumgrens overgestoken te zijn, kwamen we in het Koningrijk van Tonga aan.Hier bezochten we twee eilanden.Het eiland Vava’u en het hoofdeiland Tongatapu.Wat was er veel verschil tussen deze eilanden en Rarotonga.Er is bijna geen toerisme in Tonga, alleen dan als er een cruise boot langs komt.

Op Vava’u lag het schip in de baai bij het dorpje Neiafu.Om het eiland te verkennen zijn we met een taxi twee uur rond gereden.Huur autos waren hier niet en maar goed ook, want de wegen waren zeer slecht, met veel gaten en vooral veel loslopende honden en varkens.We zijn naar een paar uitzichtpunten gereden en naar het Talau National Park.Het eiland is groen en er zijn ook zeker mooie baaien en stranden.Na de rondrit zijn we een tijdje in het dorpje geweest.Er was een commercieel ingestelde Nieuw Zeelander die een café, annex boekingskantoortje was gestart, met dan ook nog internet en hier hebben we een redelijk goede koffie gedronken.Jean-Paul heeft vooral genoten van hoe de uitbater zijn netwerk had opgezet.

Het bezoek aan de markt gaf een goed beeld van hoe hard de mensen werken op het land en dan hun producten op deze markt proberen te verkopen.Er was ook een mooie kerk in het dorpje.De bevolking van Tonga is erg gelovig.De normen en waarden zijn hoog.Familie is zeer belangrijk en omdat iedereen, iedereen kent, is er bijna geen criminaliteit.

Even om aan te geven dat het niet altijd soepeltjes gaat met het van en naar boord gaan, heb ik een foto toegevoegd van de rij wachtenden passagiers in de haven van Neiafu.Het duurde ongeveer 30 minuten voor we met de tender terug konden.

Het tweede eiland dat we bezochten was Tongatapu.Hier woont de Koning van Tonga en zijn paleis(je) is het eerste wat je ziet als je binnen komt varen.We konden hier wel echt aanleggen in de haven en dat is altijd makkelijk.Door de ervaring van de wegen op het vorige eiland besloten we ook hier maar met een taxi het eiland te gaan verkennen.We “kozen” voor de chauffeur Manase en dit bleek een goede keus.Manase had ooit in Nieuw Zeeland gewoond en hij vond het leuk om mensen die daar vandaan kwamen rond te leiden en hij hoopte dat we dan ook goed reclame voor hem zouden gaan maken.

Manase is vijf uur met ons op pad geweest i.p.v. de afgesproken 3 uur.We begonnen bij het monument van Abel Tasman, want die blijkt hier ook geweest te zijn, maar vond het niet belangrijk genoeg.Dus verder is er geen Nederlandse geschiedenis.Captain Cook was de volgende die er kwam en die heeft de eilanden wel “ingelijfd". Vandaar dat de Engelse invloeden wel duidelijk zijn.Het hoogtepunt was zeker de ruige kust met de vele blowholes.Gelukkig waren we daar net voor de busladingen aankwamen.Ook hebben we een grot bezocht.

Als je zo rond rijdt krijg je natuurlijk een redelijk beeld van het leven.De mensen werken hard.Ze hebben het zeker niet rijk, maar ze lijken heel tevreden.Er zijn niet echt winkels.Een kledingzaak is een stalletje met daaromheen kleding opgehangen op een waslijn.Ik dacht ook echt dat het wasgoed was dat hing te drogen.Verder wordt de eigen oogst voor de deur verkocht en heel soms staat er een zeecontainer met een raamloket en dat is dan een supermarket.Er zijn prachtige kleurrijke begraafplaatsen.Er zijn ook veel scholen en de kinderen gaan allemaal in uniform naar school.Op dit eiland van Tonga heb ik ook geen hotels of resorts kunnen ontdekken.Er zijn wel wat strandjes, maar strandtenten of zo.

We hebben ook nog twee culturele stops gemaakt.De eerste was een soort “Stonehedge” en de tweede waren oude koninklijke graven. Het stadje waar het schip lag had een winkelstraat, maar het was echt voor de lokale bevolking.Het is wel duidelijk dat de Chinezen ook hier veel invloed beginnen te krijgen, want de meeste winkels die we inliepen werden door Chinezen gerund.De twee eilanden van Tonga waren zeker interessant, maar ik denk niet dat we hier nog een keer naar toe zullen gaan.

Volgende week volgt er nog 1 verhaal. Dat zal ik Australie nomen, want daar waren de laatste stops en we zijn hier ook nog 10 dagen geweest voor we naar ons tweede thuis land door gingen.

Prettige Kerst

Jean-Paul en Bea.

• 25 December 2023 - 19:50

Kees Van Belzen:

Leuk verslag en mooie foto's Bea! En wat een 'line' voor de tender zeg, 't is dat je vakantie hebt...

• 25 December 2023 - 21:51

Anneke:

Ik liep wat achter dus kon nu 4 verhalen achter elkaar lezen, wat een heerlijke reis zeg! Echt genieten! Ik kijk er naar uit jullie hier live over te horen [e-263a]️

• 26 December 2023 - 08:45

Hans:

Hoi Bea en Jean-Paul, leuk herkenbaar (Guadeloupe) verslag en doe mij maar zo'n lekkere ananas. Blijf genieten, fijne dagen ... warme groet .. Hans

• 26 December 2023 - 11:56

Engeline:

Hallo Bea en Jean-Paul , wat een mooie reis hebben jullie gemaakt , gewoon prachtig

Zo goed dat jullie blijven genieten van je bakje koffie , waar dan ook :)

Heel leuk om deze reisverslagen te lezrn

Groetjes Engeline

• 26 December 2023 - 16:13

Heleen:

Mooi kerkje op de foto! En die ananassen zien er ook heerlijk uit. Wel bizar inderdaad, die lange rij, maar ja, je moet er wat voor over hebben als je de hele wereld wilt verkennen [e-1f600]. Slim om af en toe een taxi te nemen, wel relaxt ook, want dan hoef je alleen maar lekker naar buiten te kijken i.p.v. op de weg te letten.

Groetjes,

Heleen

• 27 December 2023 - 19:45

Hedwig:

Nog een leuke jurk gekocht?

Ik ben altijd gek op marktjes en kerken. Tegen een fijne begraafplaats zeg ik ook geen nee. Om te bewonderen dan hè; niet om te liggen voorlopig [e-1f609]

Groetjes Hedwig