Reisverslag Solar Eclipse reis - Reisverslag uit Tripoli, Libië van Bea Tourne - WaarBenJij.nu Reisverslag Solar Eclipse reis - Reisverslag uit Tripoli, Libië van Bea Tourne - WaarBenJij.nu

Reisverslag Solar Eclipse reis

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

17 April 2006 | Libië, Tripoli

Hallo Allemaal,

Toen wij in Libie en Egypte waren heb ik al iets verteld over onze ervaringen. Nu zijn we al weer een aantal dagen terug en Jean-Paul en ik hebben hard "gewerkt" om onze ervaringen met jullie te kunnen delen.

Allereerst hebben we onze fotos uitgezocht. We hadden er ongeveer 1900 gemaakt en hebben er nu meer dan 1300 over. Maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien. Mocht je echt in deze fotos geinteresseerd zijn, laat dit dan weten dan sturen we de link. Daarnaast heb ik een zeer uitgebreid verslag in het engels op de volgende website staan: http://www.beaandjpontour2006.blogspot.com/
Dit is echt een verslag van dag tot dag met fotos. Neem rustig de tijd om dit door te lezen, maar al zeg ik het zelf, het is de moeite waard.

JP heeft ook nog een Nederlands verslag geschreven en hij zal dit ook rondmailen.

Op deze site zal ik nu ook nog enkele indrukken en ervaringen vermelden.

Op 22 Maart vertrokken we via Auckland, Brisbane, Singapore en Dubai naar Tripoli. Libie is niet een bestemming waar je zo op het eerste moment aan denkt om naar toe te gaan. Wij hadden dit gekozen vanwege de Totale Zonsverduistering op 29 maart 2006.

We hadden een groepsreis geboekt, dit omdat we niet goed wisten hoe veilig Libie zou zijn. Nou het is geheel veilig. Libie was echt een openbaring. De mensen waren echt heel erg aardig. Uiteraard moet je soms wat geduld hebben, maar het langst hebben we moeten wachten bij de paspoortcontrolles, zowel bij het land binnenkomen als weer toen we weer weg gingen.

De hotels waren allemaal prima. Wij sliepen wel in de betere hotels. En er is zeker veel onderhoud nodig. Dat geldt eigenlijk voor alles in Libie. Er wordt heel veel gebouwd, maar het wordt niet afgemaakt of niet onderhouden. Het duidelijkst is dit bij de auto's. Die worden helemaal niet onderhouden of gerepareerd. Ik heb nog nooit zoveel auto's zonder buitenspiegels gezien.

Wij werden rondgereden in super de luxe, gloednieuwe bussen. De chauffeurs reden goed, maar gingen gerust achteruit over de snelweg omdat ze de afslag gemist hadden. Ook hadden we vaak politie escorte. Niet vanwege de veiligheid, maar men wilde voorkomen dat we te vaak bij controles of voor rode stoplichten moesten stoppen.

Tijdens onze reis hebben we in Libie 3 Unesco World Heritage sites bezocht, Sabrata, Leptis Magna en Cyrene. Alle drie zeer te moeite waard. Uiteraard zijn we in Egypte bij de pyramides geweest.

Het eten in Libie was goed. Er was niet heel veel variatie, maar wat we kregen was prima. Een maaltijd bestond uit: een salade, soep, een hoofdmaaltijd ( vlees, rijst groente ) en een stuk fruit. Vaak hadden we een buffet.
De solar eclipse zorgde er voor dat er heel veel toeristen tegelijk in Libie waren en hier waren de hotels toch niet helemaal op voorbereid. Tijdens het ontbijt waren er vaak geen kopjes of bestek genoeg. Met de hand werd er dan snel even wat afgewasssen.

Voor mij (ons) was het hoogtepunt uiteraard de totale zonsverduistering. Wij verbleven in Tobruk, in het oosten van Libie en reden van hieruit de woestijn in. De High Committee For Organising Eclipse had enorm zijn best gedaan om het allemaal zo goed mogelijk te organiseren. Midden in de woestijn was een groot kamp neergezet al waar iedereen zich verzamelde. Je moet erbij geweest zijn om echt de kunnen begrijpen hoe wij ons voelden. Een totale zonsverduistering is echt iets heel speciaals. Het afwachten, de verduistering en dan de katerals het weer voorbij is. Deze zonsverduistering duurde 4 minuten en dat is behoorlijk lang.
Super was bij deze verduistering de 360 graden zonsondergangs kleuren. Stel je eens voor dat je ergens staat en dat als je je in de rondte draait dat je overal de rode kleuren ziet van de ondergaande zon. Uiteraard was ook de bedekte zon met de zilveren corona er om heen prachtig.

Zoals ik al schreef waren de mensen in Libie erg aardig. Het land is pas twee jaar open voor buitenlanders. Dit betekent dat er nog helemaal geen toerisme is. In Tripoli misschien een beetje maar echt ook niet noemenswaardig. In een stadje zoals Tobruk komt normaal helemaal bijna geen toerist. De mensen vonden het prachtig. Ze zwaaiden en toeterden en riepen allemaal "welcome". En ze meenden dit ook echt. We werden vaak op de foto gezet of de mensen wilden met ons op de foto. Erg prettig is ook dat je niet hoeft af te dingen. Men was ook eerlijk. Geen afzetterij of geld wisseltrucs.

Libie heeft best potentieel om een echte vakantiebestemming te worden, maar dan moet er nog wel heel veel gebeuren. Er moet in ieder geval eerst een heel goed schoongemaakt worden, want het land is wel 1 grote vuilnisbelt. Overal ligt troep, huisvuil, grof vuil of autowrakken. Zelfs de haven van Tripoli ligt vol met scheepswrakken. Hier heeft Gaddafi nog een schone taak.

Ik ben heel enthousiast over Libie. We zijn ook nog 3 dagen in Egypte geweest. Dit waren vooral reisdagen om van de Libische grens naar Cairo te komen. We hebben wel wat sightseeing in Alexandrie gedaan want ook zeker interessant was maar ja, het was geen Libie meer. De Egyptenaren in het noorden waren zeker ook erg aardig. In Cairo is het gewoon te druk. 16 Miljoen mensen in 1 stad, dat is gewoon gekkenhuis.

Er is zoveel te vertellen, maar dat gaat allemaal niet lukken op deze pagina, dus ik raad jullie echt aan om het engelse verslag te lezen.http://www.beaandjpontour2006.blogspot.com/
Hier staan ook nog meer fotos op.

Ik hoop dat ik onze ervaringen en gevoelens een beetje heb kunnen overbrengen. Het was een gave maar vermoeiende reis.

De volgende keer weer nieuws uit Nieuw Zeeland. Tot dan,

groetjes
Jean-Paul en Bea

• 17 April 2006 - 13:00

Engeline:

In een woord " geweldig".

• 17 April 2006 - 18:43

Menno Wolff:

He Bea en JP,
    Klinkt als een geweldige reis!
    Ik had ook wel willen gaan, maar ja, uiteindelijk geen actie ondernomen.. :(
    Ik ga zeker jullie reisverslag lezen.

• 17 April 2006 - 20:21

Patrick:

Mooi reisverslag Bea!
    Groeten
    Patrick

• 21 April 2006 - 11:10

Miranda:

hi luitjes, leuk verslag. ik heb genoten. het enige wat je nog eens moet zien, is hurghada. daar kan je geweldig snorkelen en duiken.
    groetjes:) Miranda