Rugby World Cup - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu Rugby World Cup - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bea Tourne - WaarBenJij.nu

Rugby World Cup

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

06 Oktober 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hallo Allemaal,

Lang verwacht en dan uiteindelijk toch gekomen. In 2007 werd bekend dat de Rugby WK 2011 in Nieuw Zeeland zou worden gehouden. Rugby is de sport hier en dit zou de kans zijn dat de All Blacks ( de bijnaam van het Nieuw Zeelandse Rugby team ) dan weer eens Wereld Kampioen konden worden. De verwachtingen waren/zijn dan ook zeer hoog gespannen.

Op 9 September begon het kampioenschap. De wedstrijden zijn op veel locaties in het land en uiteraard ook in Wellington. Prijzen voor de kaartjes, veel te hoog en ik heb er dan ook geen moment over gedacht om eventueel kaartjes te kopen en naar een wedstrijd in het stadion te gaan. De wedstrijden van de All Blacks zou ik wel in de stad met vrienden op grote schermen gaan kijken en andere wedstrijden, ach niet zo belangrijk, zeker niet in de voorrondes. Maar goed om een lang verhaal iets korter te maken, ik ben ondertussen al bij 3 wedstrijden in het Wellington Stadion geweest en ik ben dan ook nu wel geheel in de ban van de rugby,

De kaartjes kwamen van Air NZ, echt geen slechte baas, maar dat weten jullie natuurlijk al. Ik ben bij de voorronde wedstrijden Zuid Afrika - Wales, Zuid Afrika – Fiji en Schotland – Argentinie geweest. De sfeer in het stadion was geweldig bij alle wedstrijden. Maar niet alleen is de sfeer tijdens de wedstrijden leuk, ook gewoon in de stad is het super gezellig. Alle nationaliteiten zijn vertegenwoordigd en ik denk dat de Franse supporters alle campers in heel NZ hebben afgehuurd. Vorige week speelde Frankrijk in Wellington en het hele centrum leek wel 1 grote camping. Verder hebben veel autos vlagen. Niet alleen de zwarte All Blacks vlag, maar je ziet vlaggen van alle deelnemende landen. Maar geen heel zwarte straten, zoals je in NL wel oranje straten ziet tijdens de WK voetbal.

Alle teams die in Wellington spelen, komen uiteraard op Wellington Airport binnen. Ze krijgen een officieel welkom met een Maori dansgroep die verschillende dansen uitvoert en eindigt met de Haka. De volgende “stoere” mannen heb ik kunnen aanschouwen: Frankrijk, Canada, Tonga, Zuid – Afrika en Wales. Toen Tonga aankwam leek het wel carnaval. Wellington heeft zeer veel inwoners uit Tonga en die waren allemaal gekleed in het wit/rood op het vliegveld. Er leuk om dicht bij het vuur te zitten.

We zijn nu aangekomen bij de kwart finales. Dit weekend worden die gespeeld met twee top wedstrijden op zondag. Eerst Australie tegen Zuid Afrika en dan Nieuw Zeeland tegen Argentinie. De NOS zendt de wedstrijden ook uit. Je moet dan zondag wel vroeg op want de eerste wedstrijd is om 0700 uur, maar NZ – Argentinie kan je kijken om 10.00, dus mocht het slecht weer zijn zondag, steun dan de All Blacks vanuit de verte.

In Wellington worden twee kwart finales gespeeld. Dit levert al tijden flinke stress op bij mij op het werk. Niet voor mij, maar wel voor het management, want plotseling wordt het aantal internationale vluchten verdubbeld. En dan is dit dus, van 4 naar 8. (KLM-ers niet lachen). Maandag 10 Oktober wordt de drukste dag in de geschiedenis van Wellington Airport (en dit zal ook niet meer worden overtroffen). Het aantal passagiers kan niet eens op de luchthaven worden afgehandeld, dus zijn er altenatieven gezocht, zoals het inchecken van cruise boot passagiers in de haven en dan de baggage vanuit de vrachtwagens direct het platform op en het vliegtuig in, want anders kunnen de banden het niet aan. Het administratie personeel, ik dus ook, is verzocht om mee te komen helpen de vliegtuigen schoon te maken. Dus maandag ga ik vrolijk stoelzakken leeg halen en riemen netjes leggen. Hopelijk is het rustig weer en komen de vliegtuigen binnen met lege kotszakjes. Allemaal in zijn geheel niet eens te vergelijken met een normale dag op SPL, maar goed, ik dacht het is toch leuk om even te melden.

Nu is het verder afwachten of de All Blacks de hoge verwachtingen gaan waarmaken. De ster speler Dan Carter is al geblesseerd uitgevallen. De kansen worden minder, maar de aanvoerder, Richie McCaw, heeft mij persoonlijk beloofd dat ze het beter zouden doen als het Nederlands elftal, dus wie weet ben ik nu eens echt supporter van een team dat wereld kampioen wordt.

De fotos zijn gemaakt in het stadion. En ik heb de All Black plane foto en de foto van mij met Richie nog even uit vorige verhalen gehaald, gewoon omdat ze echt bij dit verhaal horen. .

Heel veel groetjes, ook van Jean-Paul (die al dat rugby maar niets vindt).

Bea


  • 06 Oktober 2011 - 09:31

    Annemarie:

    Ik had graag een wedstrijd willen zien, maar zoals je al schreef "te duur". Ik hoop dat de AB winnen anders is het volk niet te genieten dat weekend. Wij zullen de finale in Okoroire bekijken in het cafe, want we zijn dan een weekend weg. lekker golfen met de meiden en een hotpool. Lijkt me eigenlijk wel een leuke ervaring om het vliegtuig schoon te maken, Misschien kun je nog helpen met boarden en inchecken. groeten Spark, Eva en Jules, Annemarie

  • 06 Oktober 2011 - 11:07

    Hans & Co:

    Hi Bea & Jean-Paul, weer dank voor de up-date en we leven helemaal met je mee. Dat wodt a.s. weekend zeker spannend en natuurlijk duimen we voor de All Blacks!!! We houden ook de beelden goed in de gaten, wie weet zien we je voorbij schruiven (kans: nihil ,maar toch). Geniet van het unieke evenement en elkaar. Tuurlijk ook sterkte met het uitruimenvan vliegtuigen!!!!

    een warme groet .. Hans & Co uit Pijncaker

  • 06 Oktober 2011 - 11:55

    Pa:

    Wat een mooi verslag ,ik ben voor de
    All Blacks
    Ma en Pa

  • 06 Oktober 2011 - 12:26

    Bernadette:

    Door je schrijven raak ik helemaal in de ban!! Alleen het meegaan in zo'n stadion is al een gebeurtenis op zich!
    Zondag sta ik weer om 0930uur naast het voetvalveld...dus ik zal aan jou en de All Blacks denken!!!
    liefs !
    Ber

  • 06 Oktober 2011 - 17:27

    Sandra M.:

    Ha Bea, leuk te lezen dat je zo in de ban bent geraakt! Probeer het wel een beetje te volgen maar wordt in NL niet heel veel aandacht aan besteed. Veel plezier nog met de laatste wedstrijden. gr Sandra

  • 06 Oktober 2011 - 18:58

    Ton:

    Gaaf hoor, ik ga zondagochtend kijken!

  • 06 Oktober 2011 - 21:16

    Henk En Tineke:

    Zijn erg jaloers, de kleine stukjes die we hier zien is echt niets! Gaaf hoor om dat allemaal te zien.
    We zien elkaar hopelijk!

  • 07 Oktober 2011 - 12:55

    Jo S Te K:

    Hoi Bea,
    Wat leuk om te lezen dat jij nu ook een sportfanaat bent (zoals je weet zitten wij iedere thuiswedstrijd bij AZ).
    Zondagochtend kunnen we mooi nog even kijken en vliegen 'smiddags naar Cyprus.
    Have fun met de komende wedstrijden en ik duim voor AB dat ze winnen.
    Groetjes,
    Jo

  • 09 Oktober 2011 - 07:45

    Paul En Wendy:

    Hi Bea en Jean-Paul,

    Ik check net ff internet om te kijken hoever Nieuw-Zeeland is op dit moment: ze zijn net begonnen met hun wedstrijd tegen Argentinie. Veel plezier, ik hoop voor jullie dat NZ wint! Succes ook morgen met de afhandeling, spannend hoor! Ik ga ook weer wat anders doen, maar dan permanent :-) Ik verhuis van FAM ICI naar FAM Altea Reservations. Iets compleet nieuws voor mij, ik heb er zin in! Hier alles ok verder, Wendy is een weekendje weg met vriendinnen naar haar geboorte-eiland Terschelling, dus ik heb het ook rustig.

    Groeten van ons beiden en tot 11 november!

    Wendy en Paul

  • 11 Oktober 2011 - 21:20

    Engeline:

    Hoi Bea,

    Was een leuke wedstrijd he, heb ze alle 2 gezien. Nu nog winnen van de Wallabies.
    Misschien heb je geluk en zit je weer in het stadion. Zou wel geweldig zijn .
    Nou veel plezier met de AB's dat ze maar mogen winnen. Ik ga duimen.

    Groetjes Engeline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bea

Samen met Jean-Paul ook nog veel reizen te maken. En dus koffie op veel mooie, leuke, gezellige, interessante plekken te drinken. En we willen jullie hiervan mee laten genieten.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 5280
Totaal aantal bezoekers 159173

Voorgaande reizen:

26 Februari 2022 - 10 Februari 2032

van koffie naar koffie

03 Oktober 2023 - 31 December 2024

Cruise van San Diego naar Sydney

31 Januari 2023 - 31 Mei 2023

Nieuw Zeeland en Australie 2023

30 November -0001 - 30 November -0001

Ons leven in Nieuw Zeeland

Landen bezocht: