De laatste weken in West Australie - Reisverslag uit Perth, Australië van Bea Tourne - WaarBenJij.nu De laatste weken in West Australie - Reisverslag uit Perth, Australië van Bea Tourne - WaarBenJij.nu

De laatste weken in West Australie

Door: Bea

Blijf op de hoogte en volg Bea

15 Mei 2023 | Australië, Perth

Hallo Allemaal,

Ondertussen zijn we weer in Nederland terug, maar ik had jullie nog een afsluitend verhaal beloofd, dus bij deze.

Onze autorit had het dorpje Marble Bar als verste punt.Marble Bar is de warmste plek van Australie.Eigenlijk is het 3x niets, maar dan toch ook weer heel bijzonder.Jean-Paul had er 25 jaar geleden over gehoord en het op zijn “to do lijst” gezet en nu was hij er dus.We waren hier twee nachten en het was wel een beetje “out of my comfort zone” met kikkers in het toilet, maarde “marble bar” ( een dam van marmer in de rivier ) heeft wel 1 van de mooiste foto’s van de vakantie opgeleverd.

De retour trip Exmouth-Marble Bar-Exmouth was zeker een hoogtepunt van de reis.We hebben 4000 km in 9 dagen gereden, door de grote leegte van West Australie.De temperatuur was gemiddeld 35 graden overdag en hoog in de 20 ‘s nachts.De route gaat dwars door het ijzererts wingebied.Als we een auto tegenkwamen, was dit vaak een road train met 4 aanhangers.Ook zagen we treinen met ongeveer 300 wagons.Alles is groot en rood in dit gedeelte van Australie.

De leukste koffie stop was in Port Hedland.Daar stond de “Silverstar”.Dit is een oude amerikaanse trein die is omgebouwd tot café.Port Hedland is trouwens ook best een leuk stadje.Dit had ik totaal niet verwacht, daar het ook de grootste bulk haven ter wereld is en er dus enorm veel industrie is.

Ook leuk om te vermelden zijn de stops bij de road houses.Hoe noordelijker je in West Australie komt, hoe minder dorpjes er zijn.Om de 200 km is er dan wel een Road House.Uiteraard voor de benzine en toilet, maar ook voor de koffie en in ons geval, mensen en auto’s kijken.Wat de mensen daar wel allemaal niet mee nemen, als ze op een (off-the-road) vakantie gaan.Op de foto’s zie je een voorbeeld van een off-the-road vouwwagen.

Op de kaart kun je de route nog een keer zien.Vanuit Exmouth reden we terug naar Perth, via Carnarvor en Kalbarri, alwaar we op de heenreis ook gestopt waren.Vanaf Geraldton hebben we de kust verlaten en zijn we iets het binnenland ingegaan om de koloniale plaatsjes te bezoeken.We zijn in Moora, Toodyay, Notham, Beverley en York geweest.Allemaal doen ze erg hun best om de historische gebouwen in ere te herstellen en zo een leuke dagbestemming voor de inwoners van Perth te worden.York is er tot nu het beste in geslaagd.

De laatste dagen waren we in Perth en Fremantle.Fremantle is echt bijna wel een museum stadje en in Perth is het goed gelukt om de oude gebouwen te combineren met de nieuwbouw.20 jaar geleden waren we ook in Perth en eerlijk gezegd is het hier veel leuker geworden.

De echte afsluiting was de vijfdaagse cruise voor de totale zonsverduistering.Vijf dagen op zee, met alleen maar zicht op zee, maar wel met meer dan 10 eclips vrienden.De cruise was compleet volgeboekt en hierdoor erg druk, maar we kwamen voor de totale zonsverduistering en die was prachtig.De kapitein had een perfecte plek gevonden om het anker uit te gooien en rond 10.00 was iedereen op het dek om dit “wonder” te aanschouwen.Voor Jean-Paul was dit eclips 11 en voor mij de tiende en zoals altijd was het prachtig.Een geweldig mooi einde van deze reis.

Deze reis en dit reisverslag sluit ik hierbij af en onze verhalen gaan weer vervolgd worden in het reisverslag “Van Koffie naar Koffie”.

Bedankt voor het volgen van deze reis en tot het volgende avontuur.

Jean-Paul en Bea.

• 15 Mei 2023 - 12:37

Heleen:

Ha Bea en Jean-Paul,

Wat een gezellig verhaal! Prachtige landschappen weer en mooie luchten. Ik heb voor de foto's maar even op vergroten geklikt, leuk hoor. Bea, die mevrouw waar jij bij aan dat tafeltje zit op de boot, lijkt tante Andrea wel! Grappig dat die kapitein aanlegt bij de juiste plek voor de zonsverduistering. Doet me denken aan de Noorderlicht-excursies in Lapland, daar gaan ze ook altijd op zoek naar de beste plekken en dan maar hopen dat er iets te zien valt haha, want de natuur laat zich niet voorspellen. Benieuwd wanneer de volgende zonsverduistering is; gaan jullie vast ook weer heen [e-1f603].

Gezellig dat jullie nu weer terug in NL zijn ook. Tot binnenkort!

Groetjes,

Heleen

• 15 Mei 2023 - 12:43

Engeline:

Hoi Bea, welkom weer terug in Nederland. Wat zullen jullie de grote open vlaktes en leegtes missen van Australie . Wat een verschil. Goh wat genieten jullie toch heerlijk , groot gelijk. Ben benieuwd wat jullie volgende reisplannen gaan zijn. Dank je voor het leuke reisverslag en mooie foto's !! Groetjes Engeline

• 15 Mei 2023 - 13:00

Jean-Paul:

Hoi.

Die dame met blauw shirt op de foto is niet Bea. Bea nam zelf de foto :-) Die dame met oranje shirt op de foto die op Andrea lijkt is een van onze Singaporese vrienden.

Groetjes. Jean-Paul.

• 15 Mei 2023 - 13:34

Heleen:

Hoi Jean-Paul,

Grappig, heb ik zomaar twee mensen voor iemand anders aangezien [e-1f602].

Groetjes,

Heleen

• 15 Mei 2023 - 14:58

Paul Tibbe :

Hoi Bea (en Jean-Paul-die-ik-helaas-nog-nooit-ontmoet-heb [e-1f609]),

Wat een leuk verslag weer! 'Kort' en krachtig en toch het gevoel dat ik daar toch ook maar een keertje naartoe moet misschien [e-1f914].

@Bea, begreep ik nou goed dat je wel eens in Soest kwam/komt? Of heb ik t mis?

Anders misschien wel leuk een keertje af te spreken (ik woon in Hilversum).

Uiteraard met Jean-Paul is gezellig, maar ook 'los' afspreken is prima hoor.

Laat maar even weten.

• 15 Mei 2023 - 15:21

Carola:

Hallo Jean Paul en Bea

Leuk om te lezen.

Dacht even dat ik het Fullerton Hotel in Singapore zag, maar blijkbaar niet [e-1f60a]

Tot gauw misschien

We zijn weer helemaal bij [e-1f600]

• 15 Mei 2023 - 16:29

Hans:

No worries Bea en Jean-Paul,

Leest weer lekker weg en leuke pin heb je op de hoed Jean-Paul .. ;-)

Warmste groet .. Hans

• 15 Mei 2023 - 17:31

Kees Van Belzen:

Hoi Bea en Jean-Paul,

Wat een mooi verslag en schitterende foto's!

Bedankt voor het delen.

Groten,

Kees

• 16 Mei 2023 - 08:57

Sandra Koens:

Hoi Bea en JP,

Wat hebben jullie weer een prachtige reis gemaakt. Hele leuke verhalen en prachtige foto's. En nu weer terug in het koude Nederland. Zal wel weer wennen zijn.

Ik kijk weer uit naar het volgende verslag.

Groetjes

Sandra

• 16 Mei 2023 - 13:36

Peter:

Dat is weer een hele mooie reis geweest. [e-1f44d]

West Australia staat nog op my bucket list! [e-1f44c]

• 22 Mei 2023 - 13:03

JoSV:

Leuk verhaal weer om te lezen en wat een schitterende foto's.